Erhvervsskolen Celf har klaret sig gennem næsten to års undtagelsestilstand uden massivt frafald af elever - men problemerne er ikke slut: Lige nu stiger smitten på skolen markant.
NYKØBING "Værsgo - her er kød, grøntsager med mere til de næste skoledage ... Vi ses på skærmen .."
Nogenlunde sådan lød det til elever på fødevare-uddannelser på den store erhvervsskole Celf under den første omfattende corona-nedlukning.
Her foregik meget undervisning digitalt. Men for eksempel hvad angår madlavning, skal man altså også have "hænderne på".
Det fik eleverne så via levering på hjemmeadressen ude i indkørslen to gange ugentligt af nødvendige råvarer, som de så arbejdede med i eget køkken - vejledt digitalt af lærer ligeledes hjemme fra eget køkken.
Erhvervsskolen har flere tilsvarende eksempler på energiske og fantasifulde løsninger undervejs i den undtagelsestilstand, som man reelt har drevet uddannelses-institution i gennem nu snart to år.
Stort apparat
- Vi satte et stort apparat i sving. Godt hjulpet af kolleger på skolen generelt. Det har været kendetegnende, at man prøver at finde løsninger. Og alle lærere har været utroligt engagerede i at holde energien oppe. Vi har jo haft perioder, hvor elever begyndte deres uddannelse uden at kunne møde op her på Kringelborg Allé, men er begyndt derhjemme. Det var ikke nemt - og selvfølgelig har hele situationen været nemmere for nogle elever end for andre, siger Nino Filiti Kristensen, der er uddannelseschef for hotel- og restaurantfagene på Celf.
På det område - og naturligvis også andre på erhvervsuddannelserne - har der været elever, som har måttet forlænge deres grundforløb. Der har også været re-eksamener for enkelte.
Men det facit, som Celf mest glæder sig over, er, at frafaldet på uddannelserne ikke er eksploderet på trods af den lange periode med besværlige forhold.
Imponerende
- Vi har nok haft et lidt større frafald. Men ikke markant. Og helt overordnet er jeg imponeret over, at det går så godt, som tilfældet er. Der er tænkt meget kreativt og brugt meget god energi, fastslår Henrik Dyrehave Rasmussen, der er direktør med ansvar for økonomi og ressourcer på Celf.
Skolen har gennem en periode haft en central styring på corona-situationen. Det er man nu gået fra. De enkelte områder håndterer nu corona og forholdsregler selv.
Det er på det seneste blevet endnu mere påkrævet.
- Det er jo gået frem og tilbage med nedlukninger, åbninger og restriktioner af forskellig slags. Men de seneste uger har også været - og er - meget udfordrende. Vi har mange smittede elever og også mange smittede blandt medarbejderne. Det gør dagligdagen meget vanskelig, konstaterer Henrik Dyrehave Rasmussen.
Men corona-udfordringen har også givet værdifulde erfaringer. Selvfølgelig ikke mindst om digital undervisning.
Prismodtager
- Vi har også på sin vis haft et forspring, fordi vi allerede for fire år siden for alvor tog hul på digitalisering i undervisningen. På vores område er der også elever, som kommer langt væk fra geografisk. For eksempel på el og vvs. Digital undervisning giver god mening. Vi har arbejdet med 360 graders "nybyggeri" digitalt, hvor man så kan følge og lære blandt andet vvs. På den måde får vi også et tættere samspil mellem skole og virkelighedens byggeplads, forklarer Claus Petersen, der er uddannelseschef med områderne teknologi, byggeri og transport.
Celf har i øvrigt også fået en pris for sine digitale fremskridt.
Men også på de tekniske uddannelser har der i corona-perioden været brug for ikke-digitale, håndgribelige løsninger. Det har blandt andet været i form af huslevering via en trailer til eleverne - eller en kuffert med programmerings-grej, som den enkelte så efter endt brug sender videre til næste i rækken ...
- I øjeblikket er mange sygemeldinger vores store udfordring. Undervejs har der selvfølgelig været stor forskel på, hvordan eleverne har tacklet situationen. Men lærerne har ydet en stor indsats også med at være endnu mere opmærksomme på den enkelte. Vi har i hvert fald ikke noteret nogen iøjnefaldene stigning i frafaldet, siger Claus Petersen.