Coronaen skaber problemer, der kan føre til væsentlige fordyrelser af Storstrømsbroen.
STORSTRØMMEN Transportminister Benny Engelbrechts advarsel om, at byggeriet af den nye Storstrømsbro risikerer at blive forsinket på grund af corona-pandemien, rummer ikke noget bud på, hvor længe byggeriet forsinkes. Eller hvad regningen bliver.
Forholdene og restriktionerne ændrer sig nemlig hele tiden og berøres også af forhold i udlandet. Men konsekvensen kan altså blive "en væsentlig fordyrelse", advarer Vejdirektoratet om.
Til fagbladet Ingeniøren siger projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, at fordyrelsen godt kan løbe op i 100 millioner kroner. Et beløb, der skal ses i forhold til, at det samlede budget - inklusive nedtagning af den gamle bro - er på 4,3 milliarder kroner.
- Vi må forvente fordyrelser, for forsinkelser i entrepriser giver ofte merudgifter, fordi tingene enten skal forceres, eller man skal holde en plads kørende i længere tid. Hvem der skal betale, kommer så an på de kontraktlige forhold og en forhandling mellem entreprenør og bygherre, siger han.
Netop fordi det vil kunne komme an på en forhandling, ønsker entreprenørkonsortiet Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV) ikke at udtale sig om det økonomiske aspekt.
Men talsmand Christian Lemvigh fortæller til Folketidende, at det blandt andet er en midlertidig lukning af en fabrik i Kina, der giver problemer. Fabrikken skulle nemlig levere nogle støbeforme, der skal bruges til at støbe brodragerne i. Formene skal leveres til maj, men på grund af epidemien har fabrikken været lukket i månedsvis, så leverancen vil formentlig blive forsinket.
- Det betyder, at vi ikke kan komme i gang med at støbe som planlagt. Vi kan arbejde på andre dele og prøve at gøre klar. Men det tager nu en gang den tid, det tager, at støbe det og få det ud på vandet, bemærker han.
Siden den store lukning af landet blev annonceret 9. april har arbejderne på byggepladsen ikke rejst ind og ud af landet.
- Det betyder så også, at vi prøver at omorganisere arbejdet, så de folk, der skulle udføre et stykke arbejde, er blevet i Danmark og er fortsat med noget andet. Men vi begynder at mangle nogle ting, og støbeformene er det mest konkrete. Men vi prøver at forberede noget af alt det andet, vi kan, forklarer han.
For at forhindre spredning af smite på byggepladsen er der indført en ekstra kontrol hos portvagten, hvor medarbejdere får taget deres temperatur, inden de lukkes ind på pladsen. Der er også blevet ansat en læge, som på konsulentbasis rådgiver og tilser medarbejderne, som jo måske også kan have problemer, som ikke er relateret til corona, og som de normalt ville gå til deres egen læge i hjemlandet med.
- Vi har den største interesse i at holde sygdommen ude, for havde vi et tilfælde eller to, skulle vi holde alle hjemme i lang tid. Og vi har 7-9-13 ikke haft nogen, der har været syge. Men vi har haft folk, der er gået hjem, fordi de har været forkølede og sløje. Men der har ikke været nogen, der har været så syge, at de skulle testes, siger Christian Lemvigh og tilføjer, at det også gælder i Køge og Odense, hvor konsortiet bygger sygehuse.
Til gengæld er det ikke så enkelt at holde afstand på byggepladsen. Men det har jo også været regeringens strategi, at en del af det private erhvervsliv skulle holdes i gang, påpeger Christian Lemvigh.
- Byggeriet er et af de erhverv, der har været mindst berørt, og der gælder ikke nogen afstands-regler for byggepladser. Men vi holder afstand, hvor det er muligt. Mange arbejder også udendørs, men der er situationer, hvor to mand skal løfte noget tungt. Der er dog ikke nogen, der sidder og spiser frokost i skurvognen - man finder sit eget hjørne, fortæller han.