- Man må som telefonsælger overtræde en grænse, når man beder en ældre person om at finde sit NemID og guide hende til at tegne et abonnement, mener Tommy Skov, der er frivillig i bisiddernetværket.
NYKØBING Flere ældre borgere har henvendt sig til bisiddernetværket i Guldborgsund Frivilligcenter efter at have modtaget bekræftelser på telefonabonnementer, som de ikke vidste, at de havde tegnet.
Det siger Tommy Skov, der er it-underviser og frivillig i byens bisiddernetværk.
Han har inden for den seneste måned fået henvendelser fra i hvert fald tre ældre borgere, der af en sælger er blevet opfordret til at finde deres NemID-nøglekort frem, så sælgeren kunne hjælpe dem med at tegne et abonnement.
Problemet er, at ingen af de ældre vidste, at de var i gang med at tegne et abonnement hos et andet end deres nuværende selskab, før det var gået igennem.
- Der sker ofte det, at sælgeren ringer om aftenen, og ofte taler de lidt hurtigt, og så når de ældre ikke altid at opfatte, hvad de siger. De hører, at de kan spare 200 eller 300 kroner om måneden, og det vil de jo gerne. Og så er det, at sælgeren i disse eksempler har bedt den ældre finde sit NemID frem og derefter hjulpet hende med at finde oplysningerne. Og det er der, at jeg mener, at der sker noget forkert. Når de beder dem finde NemID'et frem, siger Tommy Skov.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsen må en offentlig myndighed eller en privat virksomhed ikke bede en borger om at udlevere NemID-oplysninger som brugernavn, adgangskode og nøgle fra nøglekortet. Men de må gerne vejlede i brugen af NemID, hvis borgeren ikke udleverer oplysningerne.
Ugyldige abonnementer
Når de ældre er gået til Tommy Skov, har han hjulpet dem med at udnytte deres fortrydelsesret på 14 dage.
Men oplevelsen har gjort flere ældre nervøse ved at bruge elektroniske redskaber, siger Tommy Skov.
Et andet problem, som de ældre også oplever, er, at sælgerne ringer, uden at de ældre har givet tilladelse til det.
- Jeg mener ikke, at et teleselskab må ringe, medmindre at en person har givet tilladelse til at blive kontaktet. Jeg har derfor sagt til de ældre, at de skal lade være med at acceptere noget og så ellers bare ringe til mig, siger Tommy Skov.
Og at sælgere ikke må ringe uden forbrugerens forudgående tilladelse, har han helt ret i, siger Eva Sjøgren fra Forbrugerombudsmanden.
- Det kan ske, at nogle forbrugere - uden at være opmærksom på det - har givet samtykke, hvis de for eksempel har deltaget i konkurrencer, hvor det med småt nede i bunden står, at firmaet må kontakte en med tilbud. Men ringer et firma uden at have fået samtykke, så er forbrugeren ikke bundet af aftalen.
Hun tilføjer, at en sælger ved telefonisk henvendelse som det første skal oplyse, hvem man er, hvilket firma man ringer fra samt det kommercielle formål. Altså om man ringer for at sælge et abonnement.
Vær forsigtig med NemID'et
Tommy Skov beder nu kommunens ældre være forsigtige med at bruge deres NemID-nøglekort hos blandt andre telefonsælgere.
Har man brug for rådgivning, kan man finde den i frivilligcentret, forklarer han.
Folketidende har flere gange henvendt sig til det teleselskab, hvis sælgere har bedt de ældre om at finde deres NemID frem. Blandt andet for at høre, om det er en fast praksis i selskabet.
Desværre har det ikke været muligt at få en kommentar til artiklen.