Ny rådgiver skal sikre bedre kommunikation mellem borgere og kommunens administration.
GULDBORGSUND Efter at forslaget er nævnt fra flere sider, er det nu en realitet: Guldborgsund Kommune skal igen have en borgerrådgiver.
Det skal endeligt vedtages på byrådsmødet i næste uge, men den mulige hurdle, økonomien, blev fjernet på tirsdagens økonomiudvalgsmøde.
Dermed får borgerne snart et bindeled til kommunen, idet borgerrådgiverens vigtigste opgave bliver at styrke dialogen mellem parterne samt uvildigt at hjælpe borgerne videre med deres sag.
John Brædder (G), formand i økonomiudvalget og borgmester, er glad for beslutningen.
- Dialogen med borgerne er meget vigtig, og nogle gange er der borgere, der har brug for hjælp til, hvordan og hvor man kan klage. Vi har længe haft et ønske om igen at ansætte en borgerrådgiver, og nu har vi fået muligheden for at prioritere det. Det er vigtigt, at vi styrker dialogen med borgerne på alle planer, og det er jeg overbevist om, at den vil med denne stilling, siger han.
Kan forklare afgørelser
Kommunen havde en borgerrådgiver i 2007-2015, men da den seneste stoppede, blev der ikke fundet en ny.
Stillingen blev siden nedlagt, men på det seneste har byrådsmedlemmerne Dorthe Sølling (S) og Simon Hansen (S) samt byrådskandidaterne Lene Hatt (SF) og Ditte Rust (V) i læserbreve her i avisen slået på tromme for, at stillingen skulle oprettes på ny.
Det sker i forlængelse af en række kedelige sager i kommunen, herunder poolhusene i Marielyst og sagen om den ulovlige instruks på børneområdet, og ideen er, at en borgerrådgiver kan være med til at fange sådanne sager i opløbet en anden gang.
Vedkommende kan bruges af borgerne til eksempelvis at forstå afgørelser eller breve fra kommunen, hjælpe med, hvordan man klager over en afgørelse, eller med at finde og kontakte en afdeling i kommunen. Borgerrådgiveren kan også agere mægler, hvis dialog mellem kommune og en borger er gået i hårdknude.
Dermed bør færre sager ende i for eksempel Ankestyrelsen i sidste ende, og også ifølge Bo Abildgaard (S), næstformand i økonomiudvalget, er behovet der.
- Der er flere af de kommunale områder, der juridisk er både meget omfattende og kompleks, og det kan derfor være en stor hjælp at kunne kontakte en uvildig borgerrådgiver, der kan hjælpe én videre i systemet, udtaler han.
Derudover er det borgerrådgiverens opgave at føre tilsyn med, at kommunens øvrige administrations varetagelse af deres opgaver følger lovgivningen, god forvaltningsskik og de retningslinjer, byrådet har fastsat. Begge dele vil borgerrådgiveren skulle afrapportere om til byrådet.
Håber at få dækket udgift
Borgerrådgiverposten ventes besat allerede 1. juni. Udgiften i år skønner kommunen at være 452.000 kroner, som tages fra økonomiudvalgets udviklingspulje, mens den årlige udgift på 775.000 kroner fremover indarbejdes i budgetgrundlaget.
Pengene dækker løn og alt det løse som atp, feriepenge med mere samt en kontorplads.
John Brædder håber, at kommunen kan få støtte fra staten til udgiften.
I forlængelse af finanslovsaftalen er der afsat en pulje til borgerrådgivere, som kommunerne kan søge. Denne består af 30 millioner kroner i år og 35 millioner de kommende år, og ifølge borgmesterens udregninger kan det dække 34 kommuners udgifter til formålet.
- Så det kommer an på, hvor man der spørger, men vi håber at få dækket det hele, siger han.
Borgerrådgiveren bliver uafhængig og kan desuden muligvis få rollen som whistleblower i kommunen. En sådan skal alle landets kommuner have udpeget senest i oktober i år.