cookie-og-privatlivspolitik
Søren Therkelsen fra museet er ved at skrive en bog om HJP-motorcyklen, som er den eneste af sin slags i verden. Det er frivillige fra museet i Stubbekøbing, der har sat den flot i stand.

3

Billeder

Søren Therkelsen fra museet er ved at skrive en bog om HJP-motorcyklen, som er den eneste af sin slags i verden. Det er frivillige fra museet i Stubbekøbing, der har sat den flot i stand.
Foto: Claus Hansen

Guldborgsund

Museum har fået den eneste ene

Noget ganske særligt kan nu ses i Stubbekøbing.




20. juli 2021 kl. 07:12 Af Bjarne Arildsen

STUBBEKØBING Man kan finde den eneste ene på Motorcykel- og Radiomuseet i Stubbekøbing.

Ikke i form af en sød mand eller kvinde, men i form af en motorcykel, som hedder HJP.

Det er den eneste af sin slags i hele verden, og historien bag den er derfor nok værd at fortælle.

Søren Therkelsen fra museet er i gang med at gøre dette i form af en kommende bog om maskinen og dens skaber, Harald Johannes Pedersen.

- Han var ikke helt almindelig, fortæller Søren Therkelsen til Folketidende.

Annonce

Ville være fabrikant

Harald Johannes Pedersen var født i 1901.

Som ung kom han i lære som smed og mekaniker hos Ferdinand Hansen.

Denne havde et værksted i den vestsjællandske by Mørkøv, hvor han blandt andet lavede motorcykler under mærket FHM.

- De er alle sammen væk nu, fortæller Søren Therkelsen.

Selv etablerede Harald Johannes Pedersen et værksted i en træhytte i en gammel grusgrav, også ved Mørkøv.

Annonce

Her ville han selv konstruere en motorcykel.

- Hans drøm var blive motorcykelfabrikant, fortæller Søren Therkelsen.


Drømmen brast

Harald Johannes Pedersen brugte Nimbus-motorcyklen som model for sin opfindelse, der hed HJP.

- Han brugte 2.000 timer og fire år på at arbejde på den,fortæller Søren Therkelsen til Folketidende.

På det tidspunkt er vi kommet til 1950'erne, og motorcyklen kom aldrig i produktion.

Annonce

- Velfærdssamfundet var begyndt, og folk ville ikke have to hjul, men fire, altså biler. Ville de køre på to-hjulede, så var det scootere, fortæller Søren Therkelsen.

HJP-en blev derfor sat væk, og Harald Johannes Pedersen kastede sig over opfindelsen af andre ting.

Det var blandt andet en bil, der blev drevet af en karbidmotor.

Senere, omkring 1970, kom HJP-en til Teknisk Museum i Helsingør.

Her var den lige ved at forsvinde helt.

Annonce

Ødelagt af brand

- Den blev sat på et magasin, hvor den stod i mange år og faktsik var glemt, fortæller Søren Therkelsen og fortsætter:

- På et tidspunkt var der en brand i magasinet, og her blev den næsten ødelagt.

I flere årtier har man i Harald Johannes Pedersens familie talt om, hvad der var blevet af motorcyklen.

Og i 1981 rettede hans søn, Poul Pedersen, henvendelse til Teknisk Museum.

Museets direktør svarede tilbage, at man nok skulle se på sagen ved lejlighed.

Annonce

Han var mere optaget af nogle kameraer, der også var blevet ødelagt ved branden, skrev han også.

- Et meget arrogant svar, mener Søren Therkelsen.

Derefter er der igen gået mange år, uden at der var nyt om HJP-motorcyklen.

Men for at par år siden opdagede man på Motorcykelmuseet ved en tilfældighed, at HJP-motorcyklen stod på en kassationsliste fra Teknisk Museum.

- Det er en liste over, hvad museet vil kassere fra sine samlinger, fortæller Søren Therkelsen.

På museet ville man gerne have liget af den gamle motorcykel, og det fik man så.


Motorcykel er sat i stand

Siden har frivillige fra museet arbejdet på at sætte HJP-en i stand igen.

Det er sket på Tyreholmen, hvor museet har et stort lager og værksted.

Nu er den fiks og færdig og har derfor fået hæderspladsen på museet, der ligger på Nykøbingvej.

Det er faktisk det første, som man ser, når man træder ind af døren til museet.

Mange af gæsterne har været henne for at se og beundre den gamle motorcykel, der som nævnt er den eneste i verden.

Og for nogle uger siden havde man en ganske særlig gæst.

- Det var Jan Bjørn Pedersen fra Fredericia, som er barnebarn af Harald Johannes Pedersen, fortæller Søren Therkelsen.


Pligt til at fortælle

Han er glad for, at HJP-en er blevet sat i stand, og er som sagt ved at skrive en bog om denne særlige motorcykel og dens skaber.

- Jeg synes, at vi har pligt til at fortælle historier som denne videre, så de ikke går tabt for eftertiden, siger Søren Therkelsen fra Motorcykel- og Radiomuseet i Stubbekøbing.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

10 år siden 26. juli 2021 kl. 08.40

AF: JOHN WENNERWALD

Nye tider 18. juli 2021 kl. 23.19

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: BØJE HANSEN

Til Leif Jensen, Følfodvej… 10. juli 2021 kl. 09.34

AF: JOHN WENNERWALD

# Me too 04. juli 2021 kl. 22.34

Annonce

ANNONCE