Annonce
Indland

Bloggerformand: Børn skal vide præcis hvornår der reklameres

Hele branchen er nødt til at finde en løsning sammen, så børn kan afkode reklamer på sociale medier, siger Lisbeth Kiel, formand for Forbundet for Influenter og Bloggere under Dansk Journalistforbund, efter ny undersøgelse. (Arkivfoto) Foto: Lucy Nicholson/Reuters

Undersøgelse viser, at mange børn har svært ved at skelne reklamer fra andet indhold på sociale medier.

Når mange børn har svært ved at gennemskue reklameindhold fra influencere på sociale medier, kan der være grund til at skærpe reglerne.

Det siger Lisbeth Kiel, der er formand for Forbundet for Influenter og Bloggere under Dansk Journalistforbund, jurist og influent.

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at 38 procent eller næsten fire ud af ti børn mellem 6-12 år ikke kan afkode visse typer af reklamer. Det viser et adfærdsforsøg med 1500 børn.

Ifølge Lisbeth Kiel er det "et kæmpe problem". For der skal ikke være nogen tvivl, når man støder på kommercielt indhold, uanset om man er barn eller voksen.

- Børn er meget mere modtagelige over for kommerciel påvirkning, end voksne er, og de skal vide, hvis de (influencere, red.) laver reklame.

- De skal være i stand til at vide, at det ikke bare er, fordi den person synes godt om det produkt, siger hun.

I adfærdsforsøget skulle børnene se forskellige typer af reklamevideoer på YouTube.

Her var det især den yngste gruppe i alderen seks til otte år, som havde svært ved at forstå, at betalt indhold var reklamer.

I videoer, hvor produkterne var inkorporeret i influencernes naturlige indhold, kunne 53 procent i den aldersgruppe korrekt se, at der var tale om reklamer.

Det var tilfældet, selv om reklameindholdet levede op til gældende regler om, at man tydeligt skal markere det i tekst eller på billede.

Ifølge Camilla Mehlsen, digital medieekspert i Børns Vilkår, er en tydelig markering af reklamer vigtig, fordi det påvirker børns interesser, når deres influenceridol anbefaler et produkt eller en livsstil.

- Influencere spiller en rigtig stor rolle i børns liv. Influencere er en slags idoler og virtuelle venner for børnene, og børnene knytter følelsesmæssige bånd til de influencere, de selv følger, og de stoler derfor også i langt højere grad på, hvad influencerne siger.

Lisbeth Kiel peger på, at selv om reklameindhold allerede skal markeres tydeligt i dag, så er der mange børn i aldersgrupperne, som ikke ved, hvad en annonce er, eller som ikke kan læse.

Hun mener, at det kan tydeliggøres yderligere over for børn, for eksempel ved at influencerne får det sagt i en video frem for kun at skrive det.

Det er Camilla Mehlsen enig i. Hun mener, at det betalte indhold flyder for meget sammen med influencernes andet indhold.

Lisbeth Kiel tilføjer, at der også kan være grund til at undersøge, hvilken effekt det vil have, hvis man overfører idéen om reklameblokke fra tv til sociale medier.

Det kunne ske ved, at en influencer kun reklamerer før og efter det naturlige indhold i en video, foreslår formanden.

- Hvis man kan se, at det fungerer på tv (reklamer for børn, red.), at det er adskilt en smule fra resten af indholdet i udsendelsen, synes jeg, det kunne være en mulig løsning, siger Lisbeth Kiel.

  • FILE PHOTO: YouTube logo in Los Angeles
    Hele branchen er nødt til at finde en løsning sammen, så børn kan afkode reklamer på sociale medier, siger Lisbeth Kiel, formand for Forbundet for Influenter og Bloggere under Dansk Journalistforbund, efter ny undersøgelse. (Arkivfoto) Foto: Lucy Nicholson/Reuters
Annonce
Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier