Undersøgelse viser, at mange børn har svært ved at skelne reklamer fra andet indhold på sociale medier.
Når mange børn har svært ved at gennemskue reklameindhold fra influencere på sociale medier, kan der være grund til at skærpe reglerne.
Det siger Lisbeth Kiel, der er formand for Forbundet for Influenter og Bloggere under Dansk Journalistforbund, jurist og influent.
En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at 38 procent eller næsten fire ud af ti børn mellem 6-12 år ikke kan afkode visse typer af reklamer. Det viser et adfærdsforsøg med 1500 børn.
Ifølge Lisbeth Kiel er det "et kæmpe problem". For der skal ikke være nogen tvivl, når man støder på kommercielt indhold, uanset om man er barn eller voksen.
- Børn er meget mere modtagelige over for kommerciel påvirkning, end voksne er, og de skal vide, hvis de (influencere, red.) laver reklame.
- De skal være i stand til at vide, at det ikke bare er, fordi den person synes godt om det produkt, siger hun.
I adfærdsforsøget skulle børnene se forskellige typer af reklamevideoer på YouTube.
Her var det især den yngste gruppe i alderen seks til otte år, som havde svært ved at forstå, at betalt indhold var reklamer.
I videoer, hvor produkterne var inkorporeret i influencernes naturlige indhold, kunne 53 procent i den aldersgruppe korrekt se, at der var tale om reklamer.
Det var tilfældet, selv om reklameindholdet levede op til gældende regler om, at man tydeligt skal markere det i tekst eller på billede.
Ifølge Camilla Mehlsen, digital medieekspert i Børns Vilkår, er en tydelig markering af reklamer vigtig, fordi det påvirker børns interesser, når deres influenceridol anbefaler et produkt eller en livsstil.
- Influencere spiller en rigtig stor rolle i børns liv. Influencere er en slags idoler og virtuelle venner for børnene, og børnene knytter følelsesmæssige bånd til de influencere, de selv følger, og de stoler derfor også i langt højere grad på, hvad influencerne siger.
Lisbeth Kiel peger på, at selv om reklameindhold allerede skal markeres tydeligt i dag, så er der mange børn i aldersgrupperne, som ikke ved, hvad en annonce er, eller som ikke kan læse.
Hun mener, at det kan tydeliggøres yderligere over for børn, for eksempel ved at influencerne får det sagt i en video frem for kun at skrive det.
Det er Camilla Mehlsen enig i. Hun mener, at det betalte indhold flyder for meget sammen med influencernes andet indhold.
Lisbeth Kiel tilføjer, at der også kan være grund til at undersøge, hvilken effekt det vil have, hvis man overfører idéen om reklameblokke fra tv til sociale medier.
Det kunne ske ved, at en influencer kun reklamerer før og efter det naturlige indhold i en video, foreslår formanden.
- Hvis man kan se, at det fungerer på tv (reklamer for børn, red.), at det er adskilt en smule fra resten af indholdet i udsendelsen, synes jeg, det kunne være en mulig løsning, siger Lisbeth Kiel.