cookie-og-privatlivspolitik
De fysiske modeshows under modeugen er blevet afholdt med færre gæster, afstand, håndsprit og i nogle tilfælde med krav om mundbind.
De fysiske modeshows under modeugen er blevet afholdt med færre gæster, afstand, håndsprit og i nogle tilfælde med krav om mundbind.
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Indland

Coronapræget modeuge tager digitale erfaringer med videre

Online livedækning af modeugen har vist et stort potentiale, som skal videreudvikles, siger arrangør.




12. august 2020 kl. 19:37 Af Ritzau

Annonce

Onsdag aften er det slut på modeugen i København for denne gang.

Den blev sparket i gang søndag, og dagene er forløbet over forventning, på trods af de udfordringer som coronaepidemien har ført med sig.

Det fortæller Cecilie Thorsmark, administrerende direktør for Copenhagen Fashion Week, som står bag modeugen.

- I forvejen tror jeg også, at de fleste brands havde skruet forventningsniveauet ned, fordi vi jo har noget, der plejer at være en international begivenhed, som pludselig er uden særligt mange internationale gæster.

- Og branchen har også andre budgetter end normalt, så på trods af det er det gået rigtig godt, siger Cecilie Thorsmark.

I nu fem måneder har coronakrisen hærget verden over, og det har ramt modeindustrien særdeles hårdt.

Tøjet har mere eller mindre hobet sig op på lagre verden over, da forbrugerne ikke har handlet som normalt.

Sædvanligvis valfarter tøjindkøbere og modeinteresserede gæster fra Europa til København under modeugen, men det har coronaudbruddet sat en stopper for denne gang.

Derfor er en del af de mange modeshows blevet afholdt digitalt, så folk fra hele verden har kunnet følge med online. Og det har været en positiv oplevelse ifølge Cecilie Thorsmark.

- På den ene side er man blevet bekræftet i, at der er noget særligt ved at mødes fysisk - både mødes fysisk med en indkøber eller med pressen og præsentere kollektioner fysisk, så man kan se, hvordan det tager sig ud i levende live.

- Men når det er sagt, så har vores digitale platform vist et kæmpe potentiale. Og det har været enormt sjovt at følge med i livedækningen af modeugen, som har været tilgængelig online for alle.

- Så det er bestemt noget, vi tager med os og ser frem til at videreudvikle på til næste omgang, siger Cecilie Thorsmark.

Der er også blevet afholdt fysiske shows, som har været underlagt skrappe coronarestriktioner. Ved flere af dem har der været krav om mundbind, ligesom blandt andet afstand og hygiejne er blevet vægtet højt.

Normalt kommer der mellem 200-700 gæster til et modeshow. I år har det nærmere været 50-60 gæster.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Tag Coronasnakken med dit barn 27. september 2020 kl. 22.21

AF: ANDREAS ALBERTSEN

Tag stilling til organdonation 25. september 2020 kl. 12.19

AF: MARTIN WOUTERS

rottebekæmpelse og… 22. september 2020 kl. 19.34

AF: DTL - DANSKE VOGNMÆND

Politiet sinker særtransporter 22. september 2020 kl. 11.24

Annonce