cookie-og-privatlivspolitik
PostNord har kæmpet med store økonomiske problemer og får nu endnu en håndsrækning af staten. (Arkivfoto)
Som udgangspunkt har netbutikken altid 30 dages leveringstid, medmindre de har lovet dig andet. Arkivfoto
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Indland

Vær i god tid med julegavekøb på nettet

Spred julehandlen ud og undgå at købe gaverne i sidste øjeblik, hvis du vil have dem leveret i tide.




01. december 2020 kl. 05:15 Af Ritzau

Annonce

Klikker du julegaverne hjem over nettet i år, så gør det i god tid, hvis du vil sikre dig, at de ligger under træet juleaften. To af landets store fragtselskaber GLS og PostNord forventer nemlig rekordstore mængder pakker, der skal bringes ud, og det betyder, at du kan risikere fyldte pakkebokse og mellem to til tre dages ekstra leveringstid.

- Vi kommer til at se en ekstremt stor mængde af pakker i år - større end nogensinde før, siger Lene Reipuert, der er pakkechef i PostNord.

- Og selv om vi gør alt for at øge bemandingen og sætte ekstra ting i værk, så vil der være dage, hvor pakkerne ikke kan leveres dag til dag, fortsætter hun.

Hos PostNord forventer man 30 til 35 procent flere pakker i år sammenholdt med 2019. Og hvor det årlige julepres først plejer at melde sin ankomst efter black friday i slutningen af november, så begyndte trykket allerede at vise sig ved udbetalingen af de indefrosne feriepenge i oktober.

Derfor anbefaler Lene Reipuert, at du bestiller dine julegaver i god tid og spreder handlen ud over hele perioden.

Nogle uger er mere presserende end andre - eksempelvis uge 49 og 50, hvor der plejer at være tryk på, siger hun.

Når du bestiller pakken, så sørg desuden for at afhente den hurtigst muligt, så der bliver plads til andres pakker.

Hvis du har valgt at få pakken bestilt hjem til din adresse, så kan du overveje at tilmelde dig Modtagerflex, så PostNord kan sætte den et aftalt sted på din adresse i tilfælde af, at du ikke er hjemme.

Sker det, at din pakke ikke kommer frem til aftalt tid, så er det i princippet ikke fragtfirmaet, men webshoppen, der har ansvaret, og som du skal tage kontakt til.

Men når det så er sagt, vil det ofte være lettere selv at ringe til pakkefirmaet, så du sparer den tid, det tager webshoppen at hive fat i pakkefirmaet, vurderer Martha Nør Kjeldsen, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

Som udgangspunkt har netbutikken altid 30 dages leveringstid, medmindre de har lovet dig andet. Har webshoppen eksempelvis skrevet, at den garanterer, at din pakke bliver leveret inden jul, så er det det, der gælder.

Hvis pakken ikke kommer frem til aftalt tid, har du altid ret til at hæve købet, siger hun.

Sørg altid for at kommunikere skriftligt med webshoppen, så du har dokumentationen på plads. Er du stadig interesseret i samme pakke, så giv webshoppen en rimelig frist til at levere den.

Selv om pakken bliver forsinket mere end ventet, kan du altid nå at fortryde købet, da du som udgangspunkt altid har 14 dages fortrydelsesret, som først træder i kraft fra den dag, du modtager pakken.

/ritzau fokus/



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Varme i en kold tid 17. januar 2021 kl. 20.42

AF: JOHN WENNERWALD

Rigsret? Selvfølgelig 17. januar 2021 kl. 20.16

AF: JENS E NIELSEN

varme i sakskøbing 16. januar 2021 kl. 20.36

AF: LINDA SOMMER

Moralsk støtte til Rødby og… 14. januar 2021 kl. 20.44

Annonce