cookie-og-privatlivspolitik
Man behøver ikke at synke sammen, bare fordi man bliver ældre. Faktisk vil fysisk grundform ofte trumfe alder, fortæller fysioterapeut. (Arkivfoto)
Man behøver ikke at synke sammen, bare fordi man bliver ældre. Faktisk vil fysisk grundform ofte trumfe alder, fortæller fysioterapeut. (Arkivfoto)
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Livsstil

Motion forebygger krum ryg i alderdommen

Med alderen slides brusken i rygsøjlen. Muskler og motion spiller en afgørende rolle, hvis ryggen ikke skal synke sammen.




06. november 2019 kl. 08:00 Af Ritzau

Annonce

Med alderen forandres din rygsøjle, og ryggen bliver ofte mere krum. Og du kan ikke modvirke den fysiologiske forandring, som sker med alderen.

- Men man kan forebygge en del af problemet, hvis man dyrker regelmæssig motion, siger Holger Himmelstrup, der er speciallæge i reumatologi ved privathospitalet Aleris-Hamlet.

Problemet skyldes ofte, at bruskskiverne i rygsøjlen - de såkaldte diskus - bliver slidt og falder sammen.

Derfor får musklerne en afgørende rolle som stillads om rygsøjlen, hvis ikke ryggen skal blive krum.

- Det kræver ekstra muskelstyrke at holde sig oprejst, siger Holger Himmelstrup og sammenligner det med et vægttab, hvor tøjet pludselig hænger løsere.

Den krumme ryg opstår, hvis musklerne bliver for slappe i forhold til skelettet.

- Men hvis man motionerer og hele tiden tilpasser sin træning til sin alder, er det med til at stramme musklerne op igen. Så det kan modvirke, at ryggen synker sammen, siger lægen.

Selv om knogler, sener og muskler uundgåeligt bliver svagere, vil den fysiske grundform ofte trumfe alder.

- Mange tror, at man automatisk vil få en dårlig holdning med alderen. Men for en stor del handler det mere om dårlig fysik og grundform, forklarer Flemming Enoch, der er specialiseret i muskuloskeletal fysioterapi og partner i klinikkæden FysioDanmark.

- Uanset alder vil man kunne gøre noget for at få eller opretholde en god holdning. Og man skal virkelig være i god form for, at det er alderen, der sætter begrænsningen, fortsætter han.

Opskriften lyder, at du motionerer alsidigt, varieret og alderssvarende. Du behøver ikke at tænke så meget over, om du styrketræner de helt rigtige muskler i ryggen.

- Med varieret træning får man både pulsen op, så man træner de hurtige muskelfibre, men man får også trænet de langsomme fibre i de posturale muskler, som sørger for at holde kroppen stabil, siger Holger Himmelstrup.

Hvad end du elsker at svømme, dyrke gymnastik, danse eller løfte håndvægte, vil det styrke ryggen.

Det eneste, ryggen ikke har godt af, er mange timers intens og ensidig træning - såsom løb eller boxjump. Her er risikoen for at overbelaste knoglerne nemlig stor, fordi der er mange stød eller gentagelser.

- Jeg møder nogle gange 65-årige, som pludselig ville løbe maraton - eller unge, som går til spinning fem gange om ugen. Men her er det ofte gået galt, fordi træningen er alt for ensidig, siger Holger Himmelstrup.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Livsstil

KONKURRENCE Deltag i vores Jule konkurrence og vind et gavekort på kr. 500,- til Godstedlunds juleshop.

Hvad kan du vinde??



Konkurrencebetingelser
Konkurrencen afholdes af LF Livsstil og er ikke købsbetinget.

Konkurrencen er åben for alle personer, der har bopæl i Danmark, undtagen ansatte og nærmeste familie til personer der arbejder for Lolland-Falsters Folketidende eller Folketidende Gruppen. Vinderen får direkte besked via e-mail og offentliggøres på LF Livsstils Facebookside. Sidste frist for deltagelse er fredag den 29. november kl. 12.00. Vinderen udtrækkes fredag den 29. november kl. 12.15 og vil få direkte besked samme dag, som konkurrencen er slut.

Annonce