cookie-og-privatlivspolitik
Uvisheden om fremtidens registreringsafgifter har skabt bølgegang på markedet. Men i december fremlagde regeringen endelig sin nye bilreform. (Genrefoto)
Uvisheden om fremtidens registreringsafgifter har skabt bølgegang på markedet. Men i december fremlagde regeringen endelig sin nye bilreform. (Genrefoto)
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Livsstil

Ny bilreform: Her kan du spare penge som forbruger

Regeringen har omlagt bilafgifterne, og det påvirker både priser og afgifter på mellemklassebiler, luksusmodeller og budgetbiler.




16. december 2020 kl. 10:00 Af Ritzau

Annonce

Efter flere måneders bølgegang blev regeringen i begyndelsen af december enige om en ny aftale om bilafgifter.

Den skal give danskerne en økonomisk gulerod for at købe grønne, opladelige biler, som kører helt eller delvist på strøm.

- Aftalen betyder blandt andet, at man har skabt ro om afgifterne på de grønne biler, så det ikke bliver dyrere, men mere attraktivt for den almene dansker, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM.

Aftalen gælder for alle biler.

Hvor meget man kan spare - eller hvor meget afgiften sænkes - afhænger af bilens størrelse og købspris.

Afgiftsstigningerne er fuldstændigt aflyst for de billigste biler og mellemklassebilerne.

- På de dyrere luksusmodeller såsom Audi E-tron og Tesla Model S og X har man kun dæmpet afgiftsstigningen - ikke aflyst den, forklarer Ilyas Dogru.

Samtidig har man indført nyt et CO2-tillæg, som udregnes efter, hvor meget CO2 bilen udleder.

Jo grønnere bil, jo mindre tillæg.

- Det er endnu en økonomisk gulerod, man har indført, for at gøre de grønne biler mere attraktive, forklarer Ilyas Dogru.

Hvad de præcise bilpriser lander på efter den grønne bilreform, kommer an på, hvordan markedet reagerer.

- Vi ser ind i et 2021, hvor der kommer mange nye bilmodeller på markedet i prisspændet 250-500.000 kroner. Og det er især i det prisspænd, at forbrugerne vil kunne mærke besparelsen på de grønne biler, siger han.

Prisen eller gevinsten afhænger også af, hvad din tidshorisont for bilkøbet er, tilføjer Brian Friis Helmer, der er privatøkonom i Arbejdernes Landsbank.

For en ting er, hvad den genopladelige bil koster i indkøbspris og løbende afgifter efter den nye reform. Noget andet er det løbende værditab.

- Værditabet er generelt størst i bilens første to-tre leveår. Og med el, brint- og hybridbilerne taler vi jo om nye modeller. Så man skal helst købe nye biler med længere tidshorisont. Det gælder uanset typen, forklarer Brian Friis Helmer.

Hvis du omvendt sælger den miljøvenlige bil igen efter halvandet år, har du måske nok fået den billigere, men besparelsen overgås af værditabet.

Så vær realistisk omkring din økonomi og din tidshorisont, inden du skrotter din konventionelle bil til fordel for en miljøvenlig én af slagsen.

Det, der er vundet på gyngerne, kan være tabt på karrusellerne, hvis beslutningen tages i blinde.

- Forbrugeren har fået en række økonomiske incitamenter, som gør det billigere at købe grøn bil. Men man skal ikke lade sig forblænde af den lavere rente, hvis bilen samtidig er langt dyrere, siger Brian Friis Helmer.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce