cookie-og-privatlivspolitik
I de første fire måneder af 2020 blev der indregistreret 59.059 nye personbiler, hvilket er 28,4 procent færre end i samme periode af 2019. Det viser tal fra De Danske Bilimportører. (Arkivfoto)
I de første fire måneder af 2020 blev der indregistreret 59.059 nye personbiler, hvilket er 28,4 procent færre end i samme periode af 2019. Det viser tal fra De Danske Bilimportører. (Arkivfoto)
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Livsstil

Stor forsinkelse på nye biler: Det har du ret til

Er leveringsdatoen på din nye bil blevet skubbet, så se ikke passivt til, men forsøg at forhandle dig til kompensation.




08. august 2020 kl. 08:00 Af Ritzau

Annonce

Har du bestilt en ny bil, skal du formentlig væbne dig med tålmodighed. Flere oplever nemlig, at deres nye bil ikke lander i garagen til den planlagte tid.

- Det er ikke unormalt, at leveringsdatoen bliver udskudt, og den kan godt blive udskudt et par gange, siger Abid Khan, der er advokat i FDM's juridiske afdeling.

Det er coronakrisen, der for alvor har sat sit præg på leveringstiderne. Typisk vil du opleve, at forhandleren ikke kan give en specifik leveringsdato, eller også giver de et korttidsestimat, der bliver udskudt.

Og hvad du så skal stille op, afhænger af dine ønsker og behov.

Du har ret til at ophæve handlen, hvis forhandleren på forhånd har vidst, at leveringsdatoen var afgørende for dig, eller hvis du har givet en rimeligt frist på mindst 14 dage.

Da det er din forhandler - og ikke producenten - der er juridisk ansvarlig for forsinkelsen, er det forhandleren, du skal gå til i processen.

- Ofte gælder de lange leveringstider dog ikke kun den ene forhandler, men alle, så hvis du gerne vil have modellen, kan det være svært at gøre andet end at vente, siger Abid Khan.

Fastholder du dit bilkøb, anbefaler han, at du går i dialog med din forhandler om at få nedslag i prisen eller andre ting oven i handlen, når den første udskydelse finder sted.

Vil du forsøge dig med det, så mød op personligt.

- At stå ansigt til ansigt er altid det bedste udgangspunkt. Man skal være ligetil og forklare, hvilken situation man er i, samt hvilke konsekvenser det har, siger han.

Det letteste er at få noget med i handlen, som ikke er meget omkostningstungt for forhandleren.

- Et afslag i prisen er altid det sværeste, hvorimod service og reservedele er noget af det letteste, fordi det har en anden værdi for forhandleren, siger Abid Khan.

Hos Semler, der blandt andet importerer Volkswagen, som er det bilmærke, der kører flest rundt af på de danske veje, har man lige nu de længste leveringstider på modeller som Volkswagen Polo og T-Cross.

- Det er ikke unormalt, at man som bilejer skal forvente, at man får en leveringsdato givet, og at den efterfølgende bliver skubbet, siger Thomas Hjortshøj, der er pressechef for Volkswagen-afdelingen hos Semler.

- Lige nu er det efterdønninger af corona og nedlukningen, der gør, at folk kan komme til at vente længere tid på deres bil, fortsætter han.

Det tager ikke længere tid at producere bilerne, men fordi mange fabrikker har været lukket i otte uger på grund af corona, er produktionen blevet skubbet.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce