cookie-og-privatlivspolitik
Tre fjerdedele af danskerne handler generelt på nettet, og næstefter Storbritannien er vi det land, hvor allerflest netshopper. Desværre har 37 procent også oplevet problemer i forbindelse med nethandel, viser tal fra Danmarks Statistik. (Arkivfoto)
Tre fjerdedele af danskerne handler generelt på nettet, og næstefter Storbritannien er vi det land, hvor allerflest netshopper. Desværre har 37 procent også oplevet problemer i forbindelse med nethandel, viser tal fra Danmarks Statistik. (Arkivfoto)
Foto: ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Livsstil

Tjek julegaverne for fejl med det samme

For sen levering og ødelagte varer. Rekordmange danskere oplever problemer, når de handler på nettet.




05. december 2019 kl. 07:00 Af Ritzau

Annonce

Flere danskere finder computeren eller tabletten frem, når julegaverne skal i hus. Men rigtig mange løber ind i problemer, viser tal fra Danmarks Statistik.

15 procent af de handlende oplever eksempelvis problemer med længere leveringstid, end der var oplyst på hjemmesiden. For ti år siden meldte kun tre procent af de internethandlende om samme problem.

Sker det, kan du rykke for varen, men du kan også finde den et andet sted i stedet.

- Hvis butikken ikke overholder leveringsfristen, kan man som køber ophæve aftalen og sige, at man vil have pengene tilbage, siger Camilla Post, der er chefjurist hos e-mærket.

Handelsbetingelserne er en anden hyppig kilde til forvirring. Hver tiende netshopper har ifølge Danmarks Statistik problemer med at finde information om eksempelvis garantien.

Her skal du skelne imellem, hvad er der et krav og en service.

Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når du handler online, siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

- Så du kan fortryde købet, sende varen retur og få pengene tilbage, siger han.

Ifølge købeloven har du også altid reklamationsret, hvis varen går i stykker.

- Men derudover kan den erhvervsdrivende tilbyde en ekstra service i form af eksempelvis ti års garanti, siger Camilla Post.

Uanset hvad er det vigtigt at læse betingelserne, før du trykker køb. For du skal vide, hvordan du er stillet, hvis noget går galt.

- Det kan også være rart helt lavpraktisk at vide, om varen bliver leveret til kantstenen eller døren, og hvordan man eventuelt returnerer den igen, siger Camilla Post.

En tredje problemstilling er, at varen har en forkert farve eller er ødelagt, når du modtager den. Det har knap hver tiende netshopper oplevet.

Derfor bør du altid åbne pakken ved modtagelse - også selv om den er pakket fint ind fra butikken.

- Hvis man ikke tjekker for umiddelbare fejl og mangler, men bare lægger den under træet, kan man få rigtigt svært ved at bevise, at skaden ikke er sket i ens egen varetægt, siger Camilla Post.

Afhængig af hvad du klager over, skal det nemlig ske hurtigst muligt. Og hvis du eksempelvis vil klage over en transportskade, står du bedre, jo hurtigere du oplyser det.

- Sørg også for at gemme emballagen og tage billeder som dokumentation. For hvis æsken er tydeligt ødelagt, kan det sandsynliggøre, at skaden er opstået under transporten og ikke under juletræet, siger Camilla Post.

/ritzau fokus/




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce