Efter et år præget af corona er kontrakterne så småt begyndt at vende tilbage hos Bredgaard Boats i Rødbyhavn.
RØDBYHAVN Mange danske virksomheder har været påvirket af udbruddet af coronavirus, og hos Bredgaard Boats i Rødbyhavn har man også måttet se langt efter ordrerne i det forgangne år.
- Da vi afleverede den sidste båd til Grønland i juni måned, havde vi ikke mere arbejde, fortæller den ene af bådeværftets to indehavere, Michael Jakobsen.
Allerede i foråret begyndte ordrebogen at blive tom.
- Da corona startede, havde vi ikke nogen nybygninger. Så vi har hutlet os meget igennem indtil her i december, hvor vi heldigvis fik en kontrakt på en nybygning. Ellers har vi også været henne at få al mulig hjælp og støtte der i foråret. Der var det sgu svært for os, fortæller Michael Jakobsen.
- Det så ikke for godt ud i sommeren og sensommeren. Nordmændene havde nogle nye kvoteregler, der skulle køres ind, og så kom corona oveni, så alt blev bare stoppet. Alle de tilbud, vi havde ude at rode, blev også bare sat på pause.
Den nye byggekontrakt er en båd til Norge, som byder på nye udfordringer for værftet.
- Det er en rimelig kompliceret båd, vi ikke har bygget før. Den skal have asv-tank, hvor de skal kunne køle 90 kubikmeter havvand ned og sejle med levende fisk. Og så må den ikke være over 15 meter, så der er lidt udfordringer med vægt og stabilitet af den, fortæller Michael Jakobsen.
Udover kontrakten på en nybygning har arbejde for Femern-byggeriet fået vendt skuden for bådeværftet.
- Vi er heldigvis kommet videre og ovenpå igen. Og vi har fået masser at lave, så det er jo dejligt, fortæller Michael Jakobsen.
Værftet bliver blandt andet brugt af Femern-byggeriet til reparation af udstyr, og tunnelprojektet har også været medvirkende til, at man har indgået samarbejde med virksomheden Air Liquide om et gaslager og har åbnet butik med salg af værktøj til erhverv.
- Den er ved at blive fyldt godt op, og vi skal også have holdt noget åbent hus, når vi kan få lov til det igen, fortæller Michael Jakobsen.