Enhedslistens Henning Hyllested havde set frem til åben høring om trafiktallene bag økonomien i Femern Bælt-forbindelsen. Nu er den aflyst.
- Det er en utrolig lukket proces.
Det siger Enhedslistens Henning Hyllested om de beregnede trafiktal, der er afgørende for økonomien i Femern Bælt-forbindelsen.
Bemærkningen kommer på baggrund af, at han som medlem af
Folketingets transportudvalg havde set frem til en åben høring om tallene - men Ingeniøren.dk fortæller nu, at høringen er droppet.
- I stedet skal der på et lukket møde være en såkaldt teknisk gennemgang med ministeren og embedsmænd - det er ingenting værd, mener Henning Hyllested.
Formanden for transportudvalget, Lennart Damsbo-Andersen, siger, at man i udvalget har talt om, at man gerne vile vide, hvad der er op og ned med trafiktallene i forhold til den takst-nedsættelse, der sker på Storebæltsforbindelsen. En offentlig høring var på tale, men nu bliver det en teknisk gennemgang i stedet for.
For Henning Hyllested handler usikkerheden om trafiktallene om mere end konsekvenserne af takstnedsættelsen.
- Den kommer bare oven i den øvrige usikkerhed i forhold til trafiktallene, sådan som den er fremført af blandt andre den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen, siger Henning Hyllested.
Lennart Damsbo-Andersen henviser til, at ministeren i forbindelse med en åben høring vil kunne sige, at det deltager han ikke i.
- Med en teknisk gennemgang skal han deltage og svare på de spørgsmål, der bliver stillet, siger Lennart Damsbo-Andersen. Han er netop med udvalget på studietur til Tyskland med blandt andre Femern-direktør Claus Baunkjær og med Femern-tunnelen på en del af dagsordenen