cookie-og-privatlivspolitik
Banedanmark fastholder sin plan for lukning for gennemsejling.
Foto: Anders Knudsen/arkivfoto

Lokal nyt

Brolukning kan ikke udskydes

Banedanmark siger nej til at skubbe lukning af bro - men tager dog hensyn til et arrangement.




23. marts 2021 kl. 08:23 Af Margit Olsen

I mange år har ukorrekte søkort fået sejlere til at holde sig væk fra sydrenden i Guldborgsund. Sidste år blev det rettet ind.

Dernæst kom kampen for, at klapbroen på Frederik IX’s Bro over Guldborgsund ikke skulle klappe i for evigt, så der var lukket for sejlere, som ikke kunne gå under broen. Den kamp blev også vundet sidste år.

Men en enkelt kamp er ikke lykkedes. Og det handler om et større igangværende anlægsarbejde med jernbaneanlæg på den danske side af Femern Bælt samt installering af et nyt signalsystem til togtrafikken. Det planlagte arbejde kommer til at betyde, at broen kun kan åbne for gennemsejlinger i weekenderne i august og lukkes totalt for gennemsejling fra 1. september til midten af december. Dog med undtagelse af nogle hverdage i august.

Tidspunktet falder både sammen med en del af højsæsonen for lystsejlere samt den planlagte kapsejlads Guldborgsund Baltic Race, som med udgangspunkt fra Nykøbing sejles fra torsdag 26. til lørdag 28. august.

Derfor protesterede først sejlklubberne og siden borgmester John Brædder (G) på Guldborgsund Kommunes vegne over timingen og ønskede arbejdet udskudt til senere på året. Sagen nåede helt til tops hos transportminister Benny Engelbrecht (S), som tidligere på måneden lovede at forsøge at få Banedanmark til at udskyde dette års brolukningen til efter sejlersæsonen.
Men det lykkedes ikke.

Annonce

Mandag fik borgmester John Brædder svar fra ministeren, som har forespurgt hos Banedanmark.

- Jeg er helt opmærksom på de udfordringer, en lukning af klapbroen medfører for lystsejlerne. Der er imidlertid en lang række hensyn, der skal tages i forbindelse med planlægning og gennemførelse af anlægsarbejdet. Det gælder de mange delentrepriser, herunder Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet, de togrejsende og lystsejlerne. Med den valgte model for midlertidig lukning af klapbroen er der netop forsøgt taget de mange hensyn, skriver ministeren.

Banedanmark er dog gået med til, at broen kan åbne i forbindelse med Guldborgsund Baltic Race i august, selvom sejladsen falder på hverdage, hvor planen ellers er, at det ikke vil være muligt med broåbninger. I alt er der planlagt fire daglige åbninger på de hverdage, hvor kapsejladsen finder sted.

Borgmester John Brædder mener, at det er meget kedeligt, at Banedanmark ikke kan udsætte byggeriet på broen.

- Det tyder på dårlig planlægning, når man ikke har taget bestik af sejlersæsonen, inden et sådant arbejde sendes i udbud. Det er dog positivt, at det er lykkedes at få lov at åbne for gennemsejling i forbindelse med Guldborgsund Baltic Race, siger borgmesteren.

Annonce

Hos de lokale sejlklubber er begejstringen heller ikke stor.
SIG, Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, der repræsenterer cirka 1.600 fritidssejlere langs Guldborgsund og Nysted, tager man Banedanmarks melding til efterretning. Men undrer sig over manglende indflydelse.

- Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune undrer sig dog over, at Banedanmark ikke har fulgt den gængse demokratiske procedure med at forhøre sig hos sejlklubberne og i kommunen, før man helt enerådende traf den afgørende beslutning om at spærre for både lokale og udenlandske sejleres mulighed for gennemsejling af Guldborg Sund i en ellers travl periode i sejlsæsonen, siger koordinator Per Thomsen, SIG.

- Banedanmark har åbenbart intet lært om fritidssejladsens omfang og betydning for de mange sejlklubber ved Guldborgsund og i Smålandsfarvandet, hvis økonomi er helt eller delvis afhængig af muligheden for at sejle gennem sundet - i hele sejlsæsonen, tilføjer talsmand Palle Tørnqvist, SIG.

Generelt er sejlklubberne bekymret over konsekvenserne for den manglende mulighed for gennemsejling fra syd til nord i Guldborgsund sidste på sommeren.

De seneste tilgængelige tal viser, at broen i 2019 åbnede for godt 1.750 skibe. Frederik IX’s Bro har en frihøjde under klappen på fire meter, som betyder, at mange mindre både og motorbåde uden mast kan sejle under broen, uden at klapbroen skal åbnes.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: HENRIK TONNESEN

Lokalbanerne er også velfærd! 10. april 2021 kl. 19.49

AF: TOM AHLQVIST

Nedrivningstruede… 08. april 2021 kl. 13.33

AF: LINDA SOMMER

Respekt for Maribo domkirke 05. april 2021 kl. 16.43

AF: JOHN WENNERWALD

VM i Qatar 05. april 2021 kl. 09.32

AF: JESPER LORENTZEN

Biodiversitet og vejkanter 03. april 2021 kl. 19.00

AF: PAW HALLANDSON

Sol og vind går helt i sort… 02. april 2021 kl. 21.47

Annonce

ANNONCE