Nye aksler til de gamle ME lokomotiver er ikke hyldevarer. Først til september kommer de første aksler til landet.
Først til september kan DSB får leveret et parti på 25 nye aksler til de ME-lokomotiver, hvor de nedslidte aksler er så dårlige, at de skal udskiftes. Og først i starten af det nye år, vil de sidste aksler kunne blive leveret.
I et notat fra DSB til Folketingets Transport- bygnings og Boligudvalg oplyser DSB, at status i sidste uge var, at man havde undersøgt 32 ud af de i alt 198 aksler, som sidder på de 33 ME-lokomotiver, som DSB måtte tage ud af drift 26. januar efter fund af begyndende revnedannelser i nogle af akslerne.
Kun 13 af de foreløbig undersøgte 33 aksler kan umiddelbart repareres. De øvrige viser ifølge de foreløbige undersøgelser, at revnerne i akslerne er så markante, at det bliver nødvendigt at udskifte hele akslen. Endnu mangler en stor del af akslerne fra ME-lokomotiverne at blive undersøgt. Og det værst tænkelige scenarie er, at der opdages forholdsvis lige så mange aksler, som ikke kan repareres, som der er opdaget ved undersøgelser af de første.
I øjeblikket har DSB støvsuget resten af landet for reservetog til henholdsvis Sydbanen mellem Nykøbing og København og Nordvestbanen mellem Holbæk og København, hvor der normalt køres med dobbeltdækkervogne trukket af ME-lokomotiverne. Derudover er der aflyst flere daglige afgange.
Endnu er der ikke sat den endelige underskrift på indkøb af de nye aksler, oplyser DSB, men ud fra undersøgelser af markedet er tidsplanen, at 25 nye aksler kan leveres til DSB i september og derefter 25 aksler hver ottende uge. Det vil sige, at det først i det nye år vil det være muligt at reparere de sidste ME-lokomotiver.
For at have materiel nok til at afvikle en normal køreplan er det dog ikke nødvendigt, at samtlige 33 ME-lokomotiver er klar til at køre ud på skinnerne. Men 22-23 lokomotiver skal være kørende for at opretholde normal drift.
Først efter påske forventer DSB at kunne fortælle, hvornår der bliver normal drift på Sydbanen. Forinden vil der være yderligere ændringer i køreplanen, da der fra 23. marts indsættes togbusser på strækningen mellem Orehoved og Rødby Færge, da Banedanmark skal i gang med et større sporarbejde, som strækker sig til begyndelsen af juni.
Dog fortæller DSB i notatet til Transportudvalget, at der fra 5. marts vil være ledige togvogne, som kan indsætte på Sydbanen, således er der vil blive flere siddepladser til rådighed.
DSB oplyser ligeledes i notatet, at markedet er undersøgt både indenlands og udenlands for muligheden af at leje eller lease materiel til indsættelse, mens ME-lokomotiverne er til reparation. Det er dog ikke lykkedes DSB at finde erstatningstog. Men DSB får hjælp fra togværksteder i vores nabolande, mens der er ekstra pres i forbindelse med reparation af akslerne