cookie-og-privatlivspolitik
I sommeren 2021 kommer der nye busser på vejene på Lolland-Falster. En del af dem bliver el-busser.
I sommeren 2021 kommer der nye busser på vejene på Lolland-Falster. En del af dem bliver el-busser.
Foto: Jan Knudsen/arkiv

Lokal nyt

Nye el-busser på lokale veje

I sommeren 2021 kommer der el-busser på en del lokale ruter.
Samtidig bliver det også et skifte i vognmænd




09. september 2020 kl. 06:29 Af Margit Olsen

FAKTA
Guldborgsund Kommune indsætter elbusser på otte buslinjer. Det gælder buslinjerne 701, 702 samt linjerne 703, 730, 731, 737, 741 og 742.
I Guldborgsund Kommune overgår størstedelen af hele kommunens buskørsel fra diesel til el svarende til cirka 1,9 millioner kørte kilometer om året.
Elbusserne sparer kommunen for 831 tons CO2-udledning årligt.
Merudgiften for kommunen ved valg af elbusser frem for fossilfri drift er cirka 0,7 millioner kroner per år.

Lolland Kommune indsætter elbusser på to buslinjer. Det gælder buslinjerne 711 og 714.
Kommunens øvrige buskørsel i A18 overgår fra diesel til fossilfri drift. Det gælder buslinjerne 712, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 722, 723, 724, 725, 751, 752, 755, 761, 762, 763, 771, 772, 773, 774, 778, 780, 791 og 792.
Dermed opnår kommunen fossilfri busdrift. El- og fossilfri busser sparer årligt kommunen for 1.243 tons CO2-udledning.
Merudgiften for valg af elbusser frem for fossilfri drift på buslinje 711 og 714 er cirka 0,35 millioner kroner per år.
Kontrakten med elbusser løber frem til december 2027.
Movia kan dog forlænge den med to år til december 2029. Kontrakten med dieselbusser kan forlænges frem til december 2033.

LOLLAND-FALSTER Allerede i februar stod det klart, hvilke vognmandsfirmaer som havde vundet udbuddet af kørsel på de lokale busruter med virkning fra sommeren 2021. Kravet fra trafikselskabet Movias side var mere miljøvenlig kørsel. Og det har betydet skift i vognmænd og af busser.

Rutekørslen i Lolland Kommune bliver fra 27. juni 2021 kørt af Kruse A/S, som er ejet af Mie og Max Kruse, i fællesskab med Dito Bus A/S. De tre ejere råder hver over en tredjedel af virksomhedens aktier. Firmaet, som blev startet i Nakskov tilbage i 1957, er nu hjemmehørende i Roskilde, men har stadig udkørsel fra blandt andet Nakskov.

Fra næste sommer vil to el-busser betjene bybusserne i Nakskov, mens de øvrige ruter vil blive betjent med busser, som kører på en miljøvenlig diesel, som ikke er produceret af råolie.

Rutebusserne i Guldborgsund Kommune vil blive kørt af Keolis. En franskbaseret virksomhed, som driver forskellige former for transportvirksomhed over hele verden. Lokalt vil Keolis få garageanlæg på Københavnsvej i Nykøbing, hvor virksomheden køber garagebygninger af Arriva, som kører ruterne i området nu. Keolis vil køre ruterne med 17 el-busser og fire dieselbusser, som lever op til krav om partikelfiltre med mere.

- El-busserne er bestilt i Kina og bliver leveret til vores anlæg i Odense, hvor de vil blive klargjort, fortæller kvalitetschef i den danske afdeling Johnny Bek.

Annonce

Derudover skal de kommende chauffører også klargøres.

- Det er anderledes at køre en el-bus end en dieselbus, så det vil chaufførerne blive oplært i, siger Johnny Bek.


Mange beholder jobbet

Skørringe Turistbusser, som nu kører en del af busruterne lokalt, kunne ikke matche priserne i udbuddet og stopper som vognmand på ruterne til næste sommer, forklarer ejer Jan Martin Rubæk Jørgensen.

- Jeg blev overrasket over, at vi ikke vandt udbuddet. Vi har lokalt kørt rutebusser siden 1950'erne. Men jeg må erkende, at vi ikke kunne matche priserne. Det kommer til at betyde, at vi til næste år får 30 busser i overskud, som vi skal forsøge at få solgt. Og det netop i en tid, hvor buskørsel er hårdt ramt af corona-krisen, og masser af vognmænd har måttet sætte busser til salg, siger Jan Martin Rubæk Jørgensen.

Han glæder sig dog over, at hans mange medarbejdere, som kører rutekørsel, kan beholde deres job.

Annonce

- Mellem 35 og 40 af mine chauffører skal jeg desværre sige farvel til. Men som en del af en virksomhedsoverdragelse fortsætter de med at køre hos Kruse fra næste sommer.

Hos Kruse fortæller den ene af ejerne, Mie Kruse, at det vundne udbud betyder, at virksomheden har været på storindkøb.

- Vi har indkøbt 36 nye busser, hvoraf de to er el-busser, og resten er dieselbusser, som ikke kører på konventionel diesel, men en fossilfri såkaldt HBO-diesel - og noget dyrere diesel - end den gammelkendte, siger Mie Kruse.

- Vi glæder os over at have vundet udbuddet og glæder os til at sige velkommen til de mange medarbejdere fra Skørringe Turistbusser, siger Mie Kruse.

I de to lokale kommuner er der glæde over, at den lokale bustrafik fra næste år bliver mere grøn.

Annonce

- Guldborgsund Kommune vil være en bæredygtig kommune, og derfor er el-busser et naturligt valg, når vi udskifter de nuværende busser til næste sommer. Ved at vælge miljøvenlige busser bakker vi op om Movias mål om fossilfrihed i 2030 og tilføjer dertil en væsentlig partikel- og støjreduktion til glæde for nærmiljøet i vores byrum, siger formanden for teknik, miljø og ejendomsudvalget i Guldborgsund Kommune, Peter Bring Larsen (G).

Selv om det kun bliver to af de kommende busser i Lolland Kommunes område, som bliver el-busser, så siger udvalgsformanden for teknisk udvalg i Lolland Kommune, Gert Mortensen (S), at det falder helt i tråd med kommunens miljøpolitik.

- I Lolland Kommune producerer vores vindmøller og solceller i dag så meget grøn energi, at vi har langt mere grøn strøm, end kommunen og vores borgere selv kan bruge. Vi har derfor længe ønsket os at teste muligheder for at bruge mere af den grønne strøm, vi selv producerer, for eksempel i transportsektoren. Derfor er vi meget glade for, at vi nu kan se frem til at få Lolland Kommunes første elektriske bus på gaden, siger Gert Mortensen.


123 el-busser på hjul

Foruden Lolland og Guldborgsund kommuner vil der også i Glostrup, Rødovre og Slagelse blive indsat el-busser fra næste sommer.

Det er mobilitetsselskabet Movia, der har udbudt busdriften for kommunerne. Administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen ser de fem kommuner som foregangskommuner, der vil drive på en beslutning om emissionsfrie busser, som kan brede sig til mange andre kommuner i Movias område.

Annonce

- I Movias mobilitetsplan kører alle vores busser fossilfrit i 2030, og mindst halvdelen af dem kører på el. Vores flextrafik kører udelukkende i elbiler senest i 2030, og alle nye tog på vores lokalbaner er eldrevne. Derfor er vi meget glade for det stærke signal, som Glostrup, Guldborgsund, Lolland, Rødovre og Slagelse kommuner nu sender om, at klimamål og ambitioner er relevante uanset geografi - både i byen og på landet, siger Dorthe Nøhr Pedersen.

Med de fem kommuners 47 nye el-busser vil der i 2021 i alt komme til at køre 123 el-busser i Region Sjælland svarende til ni procent af Movias samlede busdrift opgjort på antal køreplantimer.

I kommunerne Roskilde, Ballerup, Egedal, København og Frederiksberg kører en del af rutebusserne allerede nu på el.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Er Det Konservative… 13. maj 2021 kl. 16.24

AF: JOHN WENNERWALD

Paradigmeskifte version 2.0 09. maj 2021 kl. 22.09

AF: PAW HALLANDSON

Det skriger til himlen! 09. maj 2021 kl. 20.40

AF: LEIF A. JENSEN

Demokrat i Danmark! Hvor? 05. maj 2021 kl. 09.29

AF: JOHN WENNERWALD

Den 1. maj 02. maj 2021 kl. 22.18

AF: LARS RASMUSSEN

Solcellepark Grænge Åbent… 01. maj 2021 kl. 09.17

Annonce

ANNONCE