- De nye rammer vil betyde, at eleverne i autismetilbuddet reelt får den undervisning, de har brug for, fordi de får adgang til faglokaler, siger lederen af Specialskolen.
LOLLAND 35 visiterede elever i Specialskolens autismetilbud skal fremover gå i skole i Horslunde i stedet for i Maribo.
Det ligger nu fast efter længere tids drøftelser i børne- og skoleudvalget, hvor punktet af flere omgange er blevet udsat. For onsdag tog udvalget orienteringen til efterretning.
Når Skole og Dagtilbud i Lolland Kommune igennem længere tid har ønsket autismetilbuddet flyttet fra Blæsenborgmatriklen til Horslunde Landsbyordnings matrikel, skyldes det manglen på plads. Der er blevet for trangt, efter elevtallet siden 2017 er fordoblet. Derudover skyldes det manglen på faglokaler til udskolingseleverne i autismetilbuddet. Der er for eksempel ikke et fysiklokale på Blæsenborg, idet der kun går børn på 0. til 6. klassetrin.
Trinvis flytning
Den formelle dato hedder 1. januar 2021, men ifølge formanden for børne- og skoleudvalget kan matrikelskiftet eventuelt ske glidende.
- Vi lader det være en pædagogisk vurdering, hvor hurtigt de enkelte autisme-elever skal flyttes. For særligt disse elever skal have tid til at omstille sig, siger formanden for udvalget, Signe Lund (S).
- Desuden bliver 9. klasse i autismetilbuddet på Blæsenborg, fordi vi ikke synes, at det er fair, at de skal flytte for et halvt år, tilføjer hun.
Ifølge formanden har drøftelserne i udvalget gået på, hvad et skift fra Maribo til Horslunde vil indebære af transportgener for eleverne og -udgifter for kommunen, samt hvad det vil gøre ved almendelen i Horslunde Landsbyordning, som består af 147 børn. Ville det for eksempel kunne skabe elevflugt fra almendelen, at 35 autisme-elever i nogen omfang vil kunne blive integreret i skolens undervisning.
Den bekymring, der måtte have været, er dog væk for formandens vedkommende. Ikke mindst efter en snak med skolelederen på Horslunde Landsbyordning, som - ifølge formanden - ikke udtrykte nogen bekymring.
- Jeg tænker ikke, at der er noget problem, siger hun og tilføjer:
- Vi har desuden en lang tradition i Lolland Kommune for, at specialskolens tilbud er placeret i den almene folkeskole.
Hun nøjes derfor med at glæde sig over, at autisme-eleverne nu får deres skolegang i et bedre egnet fysisk miljø med masser af plads.
Især Venstre har under drøftelserne haft sine tvivl.
- Vi ville gerne have haft en mere åben proces med høring og medarbejderudvalg i spil, men vi vil også gerne gøre det bedste for autisme-eleverne. Derfor endte vi med at sige ja, siger næstformanden i børne- og skoleudvalget, Tom Larsen (V).
Ifølge leder af Specialskolen, Jørgen Kelm Danielsen, kommer matrikelskiftet til at gøre en positiv forskel for eleverne i autismetilbuddet.
- De nye rammer vil betyde, at eleverne i autismetilbuddet reelt får den undervisning, de har brug for, fordi de får adgang til faglokaler, siger han.
De får også adgang til at være sammen med en anden gruppe af børn.
- Det er en åbning af mange muligheder.
Snart slås en stilling som afdelingsleder af autismetilbuddet op, oplyser han.