Annonce
Lolland

Bygger til søs uden risiko

Det kommer til at fylde noget i Femern Bælt, når tunnelelementerne som her til Øresundsforbindelsen fragtes ud til deres positioner. Foto: Femern A/S

Alle arbejdsskibe vil sejle under opsyn fra byggepladsens eget koordinationscenter

FEMERN BÆLT Når etableringen af den kommende Femern Bælt-tunnel kræver at der graves eller bygges til søs, vil det ikke gå ud over sikkerheden i forhold til de henved 40.000 skibe, der årligt passerer bæltet. Og det vil heller ikke indskrænke pladsen til færgetrafikken mellem Rødby og Puttgarden.

Det var budskabet, da repræsentanter for Femern A/S, eksterne eksperter og repræsentanter for godkendelsesmyndigheden i Kiel mandag aften i Burg på Fehmarn mødtes med repræsentanter for nogle dem, der kan blive berørt af Femern Bælt-projektet.

I forbindelse med det såkaldte borgerdialogmøde, der var lukket for pressen, havde Femern A/S givet journalister mulighed for at høre om de omfattende foranstaltninger, der skal sikre afvikling af tunnel-byggeri og skibstrafik samtidig - uden risikoen øges i forhold til i dag.

Blandt dem, der udtalte sig om sejladssikkerheden, var professor Jens Froese, der er tysk ekspert i maritim logistik og arbejder som rådgiver for sø- og skibstrafikmyndigheder.

- Analyserne viser tydeligt, at de planlagte tiltag vil forbedre sikkerheden og tilgængeligheden for skibstrafikken i Femern Bælt, hedder det fra Jens Froese.

De planlagte tiltag er omfattende. Først og fremmest etableres der under byggeriet en VTS-tjeneste som den, der kendes fra Storebælt. Med sæde i den eksistrende trafikcentral i Travemünde, skal "Vessel Traffic Center Fehmarn Belt" overvåge skibstrafikken. Skibe der skal gennem det kommende byggeområde til søs, skal melde deres ankomst inden de sejler ind i bæltet og vil undervejs blive fulgt ved hjælp af elektronisk overvågning. Ude på bæltet ligger to trafiksikkerhedsskibe - hele tiden parat til at gribe ind, hvis et skib ikke holder rette kurs i forhold til arbejdspladserne. Ombord på de to skibe, der konstant skal være på vandet, vil være både en dansk og en tysk repræsentant for Femern Bælt VTS. Desuden vil der i området også hele tiden være en slæbebåd på stand by, hvis der skulle blive brug for dens assistance.

Selve arbejdsområderne i bæltet vil desuden hele tiden være klart markeret.

Med til møderne i Tyskland var også Femern A/S' egen ekspert i sikkerheden til søs, Claus Iversen.

- Det hele blev indledt med en risiko-workshop i Maribo i 2014, fortæller Claus Iversen.

Her mødtes kaptajner, lodser, VTS-folk og andre med indblik i skibstrafik for sammen at liste op overfor bygherren, hvad der kan gå galt under byggeriet i Femern Bælt.

På baggrund af de tænkte uheld og ulykker, blev der lagt sikkerhedsforanstaltninger ind i processerne til det punkt, hvor risikomodeller fortalte, at nu udgør byggeriet ikke nogen ekstra risiko.

Blandt sikkerhedsforanstaltningerne er også simuleringer, hvor arbejdsprocesserne bliver gennemført via avancerede computerprogrammer. Disse simuleringer har modstandere af Femern Bælt-forbindelsen efterlyst.

- De bliver også gennemført, men ikke før vi konkret ved, hvilke arbejdsprocesser og hvilket materiel entreprenørerne vil gøre brug af, siger Claus Iversen.

  • Det kommer til at fylde noget i Femern Bælt, når tunnelelementerne som her til Øresundsforbindelsen fragtes ud til deres positioner. Foto: Femern A/S
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier