Alle arbejdsskibe vil sejle under opsyn fra byggepladsens eget koordinationscenter
FEMERN BÆLT Når etableringen af den kommende Femern Bælt-tunnel kræver at der graves eller bygges til søs, vil det ikke gå ud over sikkerheden i forhold til de henved 40.000 skibe, der årligt passerer bæltet. Og det vil heller ikke indskrænke pladsen til færgetrafikken mellem Rødby og Puttgarden.
Det var budskabet, da repræsentanter for Femern A/S, eksterne eksperter og repræsentanter for godkendelsesmyndigheden i Kiel mandag aften i Burg på Fehmarn mødtes med repræsentanter for nogle dem, der kan blive berørt af Femern Bælt-projektet.
I forbindelse med det såkaldte borgerdialogmøde, der var lukket for pressen, havde Femern A/S givet journalister mulighed for at høre om de omfattende foranstaltninger, der skal sikre afvikling af tunnel-byggeri og skibstrafik samtidig - uden risikoen øges i forhold til i dag.
Blandt dem, der udtalte sig om sejladssikkerheden, var professor Jens Froese, der er tysk ekspert i maritim logistik og arbejder som rådgiver for sø- og skibstrafikmyndigheder.
- Analyserne viser tydeligt, at de planlagte tiltag vil forbedre sikkerheden og tilgængeligheden for skibstrafikken i Femern Bælt, hedder det fra Jens Froese.
De planlagte tiltag er omfattende. Først og fremmest etableres der under byggeriet en VTS-tjeneste som den, der kendes fra Storebælt. Med sæde i den eksistrende trafikcentral i Travemünde, skal "Vessel Traffic Center Fehmarn Belt" overvåge skibstrafikken. Skibe der skal gennem det kommende byggeområde til søs, skal melde deres ankomst inden de sejler ind i bæltet og vil undervejs blive fulgt ved hjælp af elektronisk overvågning. Ude på bæltet ligger to trafiksikkerhedsskibe - hele tiden parat til at gribe ind, hvis et skib ikke holder rette kurs i forhold til arbejdspladserne. Ombord på de to skibe, der konstant skal være på vandet, vil være både en dansk og en tysk repræsentant for Femern Bælt VTS. Desuden vil der i området også hele tiden være en slæbebåd på stand by, hvis der skulle blive brug for dens assistance.
Selve arbejdsområderne i bæltet vil desuden hele tiden være klart markeret.
Med til møderne i Tyskland var også Femern A/S' egen ekspert i sikkerheden til søs, Claus Iversen.
- Det hele blev indledt med en risiko-workshop i Maribo i 2014, fortæller Claus Iversen.
Her mødtes kaptajner, lodser, VTS-folk og andre med indblik i skibstrafik for sammen at liste op overfor bygherren, hvad der kan gå galt under byggeriet i Femern Bælt.
På baggrund af de tænkte uheld og ulykker, blev der lagt sikkerhedsforanstaltninger ind i processerne til det punkt, hvor risikomodeller fortalte, at nu udgør byggeriet ikke nogen ekstra risiko.
Blandt sikkerhedsforanstaltningerne er også simuleringer, hvor arbejdsprocesserne bliver gennemført via avancerede computerprogrammer. Disse simuleringer har modstandere af Femern Bælt-forbindelsen efterlyst.
- De bliver også gennemført, men ikke før vi konkret ved, hvilke arbejdsprocesser og hvilket materiel entreprenørerne vil gøre brug af, siger Claus Iversen.