Ny klima- og energiplan vedtaget af S, V, DF, SF og Lokallisten Lolland i byrådet. Enhedslisten kalder planen for uambitiøs
LOLLAND CO2-udledningen i Lolland Kommune skal være reduceret med 70 procent i 2030, og i 2050 skal kommunen være CO2-neutral. Det er målet i en ny klima- og energiplan, som byrådet i Lolland Kommune har vedtaget på sit seneste møde.
Men både Enhedslisten, Din Stemme og løsgængeren Anette Knoblauch stemte imod.
- Vi mener, at planen er uambitiøs, lod Bente Borreskov fra Enhedslisten vide og efterlyste en vilje til at lade landbruget bidrage og en tillid til, at øvrigt lokalt erhverv kan elektrificeres.
Hengemt dagsorden
Bente Borreskov gav desuden udtryk for, at målet ikke kan nås i 2050 med denne plan.
- Planen viser stor tillid til, at borgerne kan og vil investere i varmepumper, at transporterhvervet kan yde en indsats med brintbusser og el til færger og Lollandsbanen, og at vi kan få power-to-X-anlæg på forventet efterbevilling, oplistede hun blandt andet.
Derudover tog hun afstand fra, at planen indeholder flere vindmøller og solceller samt biogasanlæg.
Din Stemme kunne heller ikke tilslutte sig planen, da den opererer med opstilling af vindmøller på land. Ifølge Henning Rasmussen er der desuden en tendens til at vende tingene på hovedet, som om noget er opnået, før det er det.
- Hvor skal de vindmøller placeres? spurgte han og kaldte det en "lidt hengemt vindmølledagsorden".
Derudover tog han fat i, at planen opstiller en forventning om, at samtlige 4.000 oliefyr i landområderne bliver udskiftet med andre energikilder i løbet af de næste ni år.
- Det koster 100.000 kroner at udskifte et oliefyr og omstille. Det svarer til, at der skal en halv milliard kroner ud af landområderne, samtidig med at borgerne skal omstille til elbiler, påpegede han.
Men formanden for teknisk udvalg, Leif Utermöhl (S), føler sig sikker:
- I maj 2021 indgik regeringen og støttepartierne en aftale om et reduktionsmål for 2025 på 50-54 procent. Med de tiltag, der er med i vores plan, vil jeg gerne understrege, at vi når omkring 53 procent reduktion i 2025. Vi kan også nå 70 procent i 2030. Derefter bliver det sværere, udtaler han i en pressemeddelelse, som Lolland Kommune sendte ud torsdag.
Her redegør han for, at der i planen er blevet regnet på aktiviteterne i kommunen som eksempelvis transport, landbrug og energiproduktion.
- Samtidig har vi set på de aktiviteter, der vedrører kommunen som virksomhed, altså vores egne aktiviteter i forbindelse med kommunale bygninger og den kommunale transport.
- Men på transport- og landbrugsområdet er der et stykke vej endnu, før Lolland Kommune kan kalde sig CO2-neutral, medgiver han.
Blandt tiltagene i planen er elektrificering og satsning på endnu bedre udnyttelse af vedvarende energi. I 2021 kører de første elbusser i kommunen, og der vil blive afprøvet elbiler i den kommunale bilflåde. Derudover vil kommunen i samarbejde med REn Energi Lolland undersøge mulighederne for at omdanne den grønne strøm til for eksempel brint, methanol eller andre former for biobrændsler til den tungere trafik.
International samarbejde
Med vedtagelsen af klima- og energiplanen forpligter Lolland Kommune sig samtidig til deltagelse i de to internationale samarbejder: "Global Covernance of Mayors" og "Race to Zero". Det er to internationale samarbejder, hvor byer og kommuner støtter hinanden i at fremme grøn omstilling ved at udveksle erfaringer og holde hinanden op på målene.
Klima- og energiplanen er også godkendt af DK2020-samarbejdet, der støttes af Realdania, og C40, som er et verdensomspændende by-netværk for klimasamarbejde.