Den yderste del af Langeliniekajen gøres der ikke noget ved i denne omgang. Det er her, der senere graves kanal ud til landopfyldningens soppestrand og lagune.
RØDBYHAVN Rådgiveren Sweco er for Lolland Kommunes havne i gang med at lave det projekt, der skal renovere Langeliniekajen i Rødbyhavn. Den trænger gevaldigt til en ny spunsvæg.
- Og når vi gør det, hæver vi samtidig kajen - det kan vi lige så godt, siger havnemester Torben Christiansen på havnekontoret i Rødbyhavn.
Langeliniekajen har altid ligget lidt dybere end havnens øvrige kajer.
Den østligste del af kajen er ikke omfattet af projektet. Det er overtaget af Femern A/S, der i forbindelse med den kommende landopfyldning vil lave en kanal fra havnen og ud til den soppestrand, der er en del af landopfyldningsprojektet.
Hævningen af kajen er problematisk i forhold til de huse, der ligger ved Langeliniekajen.
- Men det løser vi ved ikke at hæve arealet ud for husene - alt andet bliver for besværligt, siger Torben Christiansen.
Den nye spunsvæg bliver sat udenfor den eksisterende kajvæg, og det betyder, at der ved Rødbyhavn Bådeværft bliver problemer med at komme ud mellem den nye kaj og laugets eksisterende bådebroer.
- De må kortes af, og det betyder at vi kommer til at mangle fire jollepladser. De bliver så lavet med en ny bådebro inderst, hvor der også tidligere har været en, fortæller formanden for bådelauget, Danny Groth Olsen.
Foreløbig udarbejdes bare planerne til kajrenoveringen. Selve arbejdet venter.
Der er planer om at opføre en stor kontorbygning på arealet syd for kajen, og her mangler en afklaring af ejerskabet, før havnen kan komme på plads med renoveringsprojektet.