TV-udsendelse sætter fokus på Fugleflugtslinien og motorvejen på Lolland, der var 100 år undervejs
SYDLOLLAND Havne og store veje har gennem tiden bundet Danmark sammen, og gjort det nemmere at rejse rundt i landet. Men nogle stykker motorvej rummer mere historie end andre, og når man kører mellem Rødbyhavn og Sakskøbing, ruller hjulene på motorvej, som har rødder i verdenshistorien.
Journalist Morten Brink Iwersen har på DR2 lavet serien "Da Danmark blev flettet sammen", og i næste udsendelse, som kan ses på torsdag klokken 21, gæster motorvejen på Lolland og færgehavnen i Rødbyhavn.
Allerede i 1863 foreslog den tyske civilingeniør Gustav Kröhnke en forbindelse fra Hamburg til København, som skulle gå over Femern Bælt. Året efter var de to lande i krig, og så blev alle planer begravet.
Først i begyndelsen af 2. Verdenskrig fik idéen atter medvind. Efter tysk forbillede begyndte man anlægget af motorvejen på Lolland, og da krigen var færdig, var motorvejen det stort set også. Den manglede bare en belægning, så kunne den tages i brug. Men nu ville ingen længere have en forbindelse til den tidligere besættelsesmagt mod syd.
Historien er fascinerende, mener Morten Brink Iwersen.
- Først anlægger man en motorvej, fordi man er bange for tyskerne og gør, hvad der bliver sagt, og da krigen slutter vil man ikke færdiggøre den. Det er et stykke enestående danmarkshistorie. En motorvej, som ender med at henligge som et stykke wasteland i mange år.
Nok var der lavet til- og frakørselsramper og bygget motorvejsbroer, men motorvejen blev ikke brugt. Først i slutningen af 1950'erne er tiden atter moden til at genoplive projektet, der dog ikke er populært på Sydlolland.
I 1960 taler Folketidende med familier ved Tågerup, som må flytte fra hus og hjem, da jernbanen skal skære lige gennem deres boliger. En historie som gentager sig godt 50 år senere, da arbejdet med en fast forbindelse til Tyskland begynder, og flere ejendomme på Sydlolland eksproprieres.
Tre år senere, i 1963, kan Fugleflugtslinjen dog endelig åbne. Færgeforbindelsen til Tyskland er en realitet, og bilerne ruller endelig på den færdige motorvej. 100 år efter de første tanker blev til. Den lige forbindelse til København står dog først helt færdig i 2007, hvor man endelig færdiggør de 14,6 kilometer motorvej, som indtil da kun har været motortrafikvej.
I udsendelsen på DR2 får Morten Brink Iwersen selskab af museumsinspektør Lene Tønder Buur fra Museum Lolland-Falster, som kender motorvejen bedre end de fleste.
Hun udpeger det, som få lægger mærke til, når de kører på motorvejen, som så længe lå øde. Ikke mindst de mange vejbroer, som er kopier af tyske broer, og genkendelige med fire søjler for hvert broben.
- Ved Ringesbøllebroen var der en trappestige ned til motorvejen. Her var det meningen, man gik ned for så at stige på det europæiske greyhound-busnet på selve motorvejen, forklarer Lene Tønder Buur i programmet.
Motorvejen fik også et helt specielt udtryk med træer langs vejen, og det var udtænkt af landskabsarkitekt Carl Th. Sørensen, som i dag regnes for en af de mest fremtrædende i verden. Der er meget at holde øje med i fremtiden.
Første afsnit af udsendelsen "Da Danmark blev flettet sammen" kan ses på dr.dk, og næste afsnit vises på DR2 torsdag aften klokken 21.00