Annonce
Lolland

Motorvejen der blev glemt

Motorvejsbroen ved Hillested Møllevej under konstruktion i 1942. Først 21 år senere kom der biler på vejen under broen. Foto: Maribo Lokalhistoriske Arkiv

TV-udsendelse sætter fokus på Fugleflugtslinien og motorvejen på Lolland, der var 100 år undervejs

SYDLOLLAND Havne og store veje har gennem tiden bundet Danmark sammen, og gjort det nemmere at rejse rundt i landet. Men nogle stykker motorvej rummer mere historie end andre, og når man kører mellem Rødbyhavn og Sakskøbing, ruller hjulene på motorvej, som har rødder i verdenshistorien.

Journalist Morten Brink Iwersen har på DR2 lavet serien "Da Danmark blev flettet sammen", og i næste udsendelse, som kan ses på torsdag klokken 21, gæster motorvejen på Lolland og færgehavnen i Rødbyhavn.

Allerede i 1863 foreslog den tyske civilingeniør Gustav Kröhnke en forbindelse fra Hamburg til København, som skulle gå over Femern Bælt. Året efter var de to lande i krig, og så blev alle planer begravet.

Først i begyndelsen af 2. Verdenskrig fik idéen atter medvind. Efter tysk forbillede begyndte man anlægget af motorvejen på Lolland, og da krigen var færdig, var motorvejen det stort set også. Den manglede bare en belægning, så kunne den tages i brug. Men nu ville ingen længere have en forbindelse til den tidligere besættelsesmagt mod syd.

Historien er fascinerende, mener Morten Brink Iwersen.

- Først anlægger man en motorvej, fordi man er bange for tyskerne og gør, hvad der bliver sagt, og da krigen slutter vil man ikke færdiggøre den. Det er et stykke enestående danmarkshistorie. En motorvej, som ender med at henligge som et stykke wasteland i mange år.

Nok var der lavet til- og frakørselsramper og bygget motorvejsbroer, men motorvejen blev ikke brugt. Først i slutningen af 1950'erne er tiden atter moden til at genoplive projektet, der dog ikke er populært på Sydlolland.

I 1960 taler Folketidende med familier ved Tågerup, som må flytte fra hus og hjem, da jernbanen skal skære lige gennem deres boliger. En historie som gentager sig godt 50 år senere, da arbejdet med en fast forbindelse til Tyskland begynder, og flere ejendomme på Sydlolland eksproprieres.

Tre år senere, i 1963, kan Fugleflugtslinjen dog endelig åbne. Færgeforbindelsen til Tyskland er en realitet, og bilerne ruller endelig på den færdige motorvej. 100 år efter de første tanker blev til. Den lige forbindelse til København står dog først helt færdig i 2007, hvor man endelig færdiggør de 14,6 kilometer motorvej, som indtil da kun har været motortrafikvej.

I udsendelsen på DR2 får Morten Brink Iwersen selskab af museumsinspektør Lene Tønder Buur fra Museum Lolland-Falster, som kender motorvejen bedre end de fleste.

Hun udpeger det, som få lægger mærke til, når de kører på motorvejen, som så længe lå øde. Ikke mindst de mange vejbroer, som er kopier af tyske broer, og genkendelige med fire søjler for hvert broben.

- Ved Ringesbøllebroen var der en trappestige ned til motorvejen. Her var det meningen, man gik ned for så at stige på det europæiske greyhound-busnet på selve motorvejen, forklarer Lene Tønder Buur i programmet.

Motorvejen fik også et helt specielt udtryk med træer langs vejen, og det var udtænkt af landskabsarkitekt Carl Th. Sørensen, som i dag regnes for en af de mest fremtrædende i verden. Der er meget at holde øje med i fremtiden.

Første afsnit af udsendelsen "Da Danmark blev flettet sammen" kan ses på dr.dk, og næste afsnit vises på DR2 torsdag aften klokken 21.00

Nazisternes andel i motorvejsbyggeriet var skyld i, at motorvejen lå øde hen i næsten 20 år efter krigen sluttede. Her markeres påbegyndelsen af arbejdet i 1941. Fra venstre rustningsminister Fritz Todt, rigstrafikminister Dorphmüller, gesandt Cecil von Renthe-Fink og den danske trafikminister Gunnar Larsen. Foto: Arkivfoto
  • Motorvejsbroen ved Hillested Møllevej under konstruktion i 1942. Først 21 år senere kom der biler på vejen under broen. Foto: Maribo Lokalhistoriske Arkiv
  • Nazisternes andel i motorvejsbyggeriet var skyld i, at motorvejen lå øde hen i næsten 20 år efter krigen sluttede. Her markeres påbegyndelsen af arbejdet i 1941. Fra venstre rustningsminister Fritz Todt, rigstrafikminister Dorphmüller, gesandt Cecil von Renthe-Fink og den danske trafikminister Gunnar Larsen. Foto: Arkivfoto
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier