cookie-og-privatlivspolitik
Bertil og Karin Jensen overtog skonnerten Johanne i 1988. Siden har de sejlet glade gæster rundt i danske og skandinaviske farvande. Skonnerten kan have 24 gæster om bord pr. tur.

5

Billeder

Bertil og Karin Jensen overtog skonnerten Johanne i 1988. Siden har de sejlet glade gæster rundt i danske og skandinaviske farvande. Skonnerten kan have 24 gæster om bord pr. tur.
Foto: Privat

Lolland

Nakskovs pryd fylder 125 i dag

Venneforening støtter op om Danmarks ældste, sejlende skonnert.




08. april 2020 kl. 20:09 Af Marianne Knudsen

Annonce

NAKSKOV Skonnerten Johanne af Nakskov fylder i dag 125 år. Det er Danmarks ældste, sejlende skonnert.

Skonnerten blev første gang registreret 8. april 1895 og har således 125-års fødselsdag i dag. Fødselsdagen fejrer den gamle dame alene i skyggen af den almindelige nedlukning af kongeriget begrundet i coronavirus. En fejring må ske senere, lover bestyrelsesformand for foreningen Skonnert Johannes Venner, Hans Borchersen.

I sine første år sejlede skibet fragt mellem danske havne. I begyndelsen for sejl og siden ved motor. I de senere år har skibet været anvendt ved forskellige projekter til gavn for dels sociale projekter og for kommende maritime, og i dag er Johanne et af Nakskov bys fornemmeste maritime ansigter, når hun indtager kajpladsen ved Havnegade og pynter på hvert af de fotos fra byen, hun kommer med på.

Johanne er et afholdt islæt i byens liv. Mange tager imod tilbuddet om at købe sig en lille aftentur ud på den maleriske fjord eller endnu længere væk. Andre tager til søs i det rigtige sejlskib, hvor man kan få lov til at håndtere tovværk, rigtig sejldug og opleve stemningen, hvad enten man er nostalgisk søfarende eller nybegynder.

Skonnerten Johanne af Nakskov er en fantastisk ambassadør for Nakskov ved sin blotte fremtoning, og hjemstedet Nakskov - på agterspejlet - bliver promoveret i mange danske havne.

I alt har ejerne Bertil og Karin Jensen restaureret den velbevarede Johanne for cikra 3,5 millioner kroner siden overtagelsen i 1988. Til det beløb skal lægges den løbende vedligeholdelse.

Bertil og Karin, der stadig driver skibet skarpt og professionelt, er nu oppe i årene og efterlyser generationsskifteløsninger, der kan sikre skibets fortsatte drift under dansk flag og gerne med hjemsted i Nakskov. De er samtidig indstillet på ikke at give slip på skibet, men følge det så længe, de kan - og gerne med en glidende overdragelse af ejerskab til andre, der ønsker at drive skibet efter nuværende vedligeholdelses-principper.

Til støtte for det har en gruppe borgere fra området stiftet venneforeningen med det formål at støtte op omkring et generationsskifte og fastholdelse af hjemstedet.

Foreningen vil investere arbejdskraft og økonomi i skibet og indtræde som medejere, når det er hensigtsmæssigt og økonomisk forsvarligt. I yderste konsekvens kan foreningen indtræde som ejer af skibet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BUPL SYDØST

BUPL: Stop den onde SFO-spiral 10. august 2020 kl. 14.48

AF: JOHN WENNERWALD

Mundbind i flextrafik 09. august 2020 kl. 21.38

AF: HANS JØRGEN JØRGENSEN

Torvet i Nykøbing 08. august 2020 kl. 14.22

AF: JOHN WENNERWALD

God bedring til Prinsen 02. august 2020 kl. 21.26

AF: JOHN WENNERWALD

Forebyg højresvingsulykker 27. juli 2020 kl. 00.27

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Hvilke tal skal vurdere os 26. juli 2020 kl. 14.19

Annonce