cookie-og-privatlivspolitik
Pårørende fremfører hård kritik af plejecenter Blomsterparken og Kirsebærhaven.
Pårørende fremfører hård kritik af plejecenter Blomsterparken og Kirsebærhaven.
Foto: Anders Knudsen

Lolland

Pårørende gør oprør mod plejecenter

Voldsomme anklager mod Blomsterparken og Kirsebærhaven.




25. november 2020 kl. 16:12 Af John Karlsen

Annonce

RØDBY - Dopede og usoignerede familiemedlemmer. Afføring på gulve og sengetøj. Underernæring og dehydrering.

De voldsomme anklager mod Blomsterparken og Kirsebærhaven i Rødby stod i kø, da tre repræsentanter for i alt 11 utilfredse pårørende til plejecentret i Rødby mandag fik lejlighed til at fremføre deres utilfredshed overfor formanden for ældre- og sundhedsudvalget i Lolland Kommune, Tom Larsen (V), og den administrative ledelse på ældreområdet.

- Det er en ordentlig omgang, vi har taget med, sagde den ene af pårørende-repræsentanterne, Jan Bentø, da han indledte mødet.

Det var en anden af repræsentanterne, Lene Antonisen, der fortalte om de ting, pårørendegruppen havde samlet sammen, når det gælder personlig hygiejne, mundhygiejne, pleje og omsorg, medicin og rengøring. Hun fortalte blandt andet om lange og beskidte negle, bleer, der ikke skiftes efter behov, mundsår under protese og manglende bad.


Ikke tid nok til at spise

Ved hvert af anklagepunkterne har pårørendegruppen opstillet en række krav - blandt andet bad mindst en gang om ugen og bleskift mindst morgen, middag og aften - og lige inden sengetid. Desuden daglig hjælp til at få børstet tænder eller proteser og minimum rengøring én gang om ugen.

Et andet af pårørendegruppens klagepunkter er underernæring og dehydrering hos beboerne, med anklager om, at den visiterede tid til at hjælpe med at spise ikke bliver brugt, og at væskeskemaer ikke udfyldes korrekt.

En stor del af de pårørendes utilfredshed bunder i kommunikationen til plejecentret - aftaler bliver ikke formidlet videre til personalet, og i det hele taget mangelfuld kommunikation mellem pårørende og personale.

- Enkelte pårørende føler, at de er til besvær. Der forekommer nedladende og upassende tale, også til beboere, lød et af anklagepunkterne.

Desuden var der udtalt utilfredshed med blandt andet manglende inddragelse af værger og partsrepræsentanter, med forældet GPS-system til demente og med håndteringen af de høreapparater, nogle af beboerne bruger.

Var tonen skarp overfor udvalgsformand og administrativ ledelse, mens pårørende-repræsentanterne remsede de mange klagepunkter op, var tonen anderledes mild i forhold til personalet i Blomsterparken og Kirsebærhaven:

- Der skal passes på personalet, sagde Lene Antonisen.

- De når jo ikke at lave det, de gerne vil.

Læs mere om sagen i Folketidendes papiravis onsdag.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Varme i en kold tid 17. januar 2021 kl. 20.42

AF: JOHN WENNERWALD

Rigsret? Selvfølgelig 17. januar 2021 kl. 20.16

AF: JENS E NIELSEN

varme i sakskøbing 16. januar 2021 kl. 20.36

AF: LINDA SOMMER

Moralsk støtte til Rødby og… 14. januar 2021 kl. 20.44

AF: LINDA SOMMER

Kapacitetstilpasning i dagtilbud 12. januar 2021 kl. 20.39

AF: JOHN WENNERWALD

Fire skræmmende år 10. januar 2021 kl. 21.38

Annonce