cookie-og-privatlivspolitik
Venstres spidskandidat til regionsrådsvalget, Jacob Jensen (til venstre) tog i går en tur med Lollandsbanen sammen med de lokale byråds- og regionsrådskandidater Benny Damgaard (i midten) og Peter Larsen. Og for en god ordens skyld: efter at billedet var taget, tog de mundbind på igen.

2

Billeder

Venstres spidskandidat til regionsrådsvalget, Jacob Jensen (til venstre) tog i går en tur med Lollandsbanen sammen med de lokale byråds- og regionsrådskandidater Benny Damgaard (i midten) og Peter Larsen. Og for en god ordens skyld: efter at billedet var taget, tog de mundbind på igen.
Foto: Anders Knudsen

Lolland

V vil fremtidssikre lokalbanerne

Regionerne skal sikres muligheder for at kunne opgradere skinner og tog.




31. maj 2021 kl. 10:02 Af David Arnholm

LOLLAND På Christiansborg forhandler partierne i øjeblikket om fremtidens infrastruktur, og her er vedligeholdelse af lokalbaner som Lollandsbanen en af de ting, der skal findes enighed om.

De forhandlinger er folketingsmedlem Jacob Jensen (V) optaget af. Han er nemlig også medlem af regionsrådet og kan se, at der skal gøres noget. Det statstilskud, Region Sjælland får til sine lokalbaner, rækker nemlig ikke til meget mere end den daglige drift.

Men efterhånden som banerne bliver gamle, opstår der behov for nye skinner og nye tog.

- Og har vi ikke en model på plads for finansieringen af det, får vi et problem, sagde han, da han fredag mødtes med de to Venstre-kandidater Benny Damgaard og Peter Larsen og kørte en tur med Lollandsbanen fra Maribo til Nakskov og retur.

Om bord på toget fortalte Jacob Jensen de to partifæller - der begge stiller op til både byrådet og regionsrådet - at Region Sjælland får omkring 15 procent af de penge, staten giver landets regioner til at drive lokalbanerne.

Annonce

Men dem er der 13 af i Danmark, og de fire ligger i Region Sjælland, som også målt på antal skinne-kilometer har en større opgave end de øvrige regioner. Derfor er fordelingen af midlerne mellem regionerne skæv, argumenterede han.

Men nok så vigtigt er det altså, at regionerne sikres midler til at foretage større vedligeholdelsesopgaver. Her har SF og Venstre fundet sammen og krævet, at regeringen skal komme med et forslag til en finansieringsmodel.

Det har fået transportminister Benny Engelbrecht (S) til at melde ud, at han er åben for at prioritere fordelingen af midlerne mellem regionerne anderledes. Men der skal mere til end det, kræver Venstre og SF.

- Isoleret set fra Region Sjælland kan det være udmærket med en anden prioritering. Men det vil ikke løse udfordringen med behovet for udskiftning af skinner, sagde Jacob Jensen og fortalte, at SF er enig.

Jacob Jensen er åben for flere forskellige løsninger. Det kan være at give regionerne flere penge, at give dem mulighed for at låne pengene eller måske at lette på anlægsloftet, så regionerne kan bruge af deres kassebeholdning.

Annonce

- Det kan også være en kombination. Jeg har ikke lagt mig fast på, præcis hvordan det skal gøres, siger han.


Direkte tog

Venstres spidskandidat til byrådsvalget, Tine Vinther Clausen, kunne ikke køre med på turen, men nåede at sende "drengene" af sted. Og hun benyttede lejligheden til at minde Jacob Jensen om det lokale ønske om, at der kommer direkte tog mellem Nakskov og København - om ikke andet så om morgenen og om eftermiddagen.

Et ønske, Jacob Jensen deler.

- Vi har talt om det i mange sammenhænge - at der skal komme en direkte forbindelse - både for Lollandsbanen og Odsherredbanen. Det er nogle få tilpasninger, der skal gøres, så det kan lade sig gøre, bemærkede han.

De tre Venstrefolk var i øvrigt enige om, at Lollandsbanen er et afgørende vigtigt stykke infrastruktur.

Annonce

- Det er en livsnerve, fastslog Jacob Jensen, og Peter Larsen bemærkede, at den er med til at gøre det muligt, at man kan bo på Lolland og pendle til et job i hovedstaden.

- Hvis vi vil landdistrikterne, skal vi gøre det muligt at bo i dem, fastslog han.


Dyre ladestationer

Også regionens planer om at indkøbe batteritog blev vendt. Som tidligere omtalt i Folketidende er det ikke givet, at disse tog vil blive indsat på Lollandsbanen. Og projektet er også løbet ind i et problem.

Det har nemlig vist sig, at det bliver langt dyrere end tidligere anslået at opsætte ladestationer til batteritogene - den anslåede pris er vokset fra 30 millioner kroner til omkring 71 milioner kroner. Og særligt dyrt vil det være i Nakskov og Nykøbing Sjælland, mens det er væsentligt billigere i Tølløse, hvor ladestationen vil ligge tæt på køreledningerne fra Nordvestbanen.

- Det er ikke godt nok, bemærkede Jacob Jensen om den overraskende melding.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Vi skal tage klimaansvar 24. oktober 2021 kl. 22.06

AF: KIM EGELUND

Bevidst brud af lokalplanen . 22. oktober 2021 kl. 10.21

AF: BOB NIELSEN

Uanstændig magtfuldkommenhed. 22. oktober 2021 kl. 08.09

AF: LINDA SOMMER

Historien bag ”Kultur på recept” 22. oktober 2021 kl. 06.37

AF: TOM AHLQVIST

Helhedsplaner og disses proces. 18. oktober 2021 kl. 13.10

AF: JOHN WENNERWALD

Vi kan mere 17. oktober 2021 kl. 22.02

Annonce

ANNONCE