Stor aftale til vækstvirksomhed på Knuthenlund.
KNUTHENLUND Da coronaen lukkede Danmark, kunne det være gået rigtig galt for en lille og stadig ny virksomhed som "Fra Fejø", der producerer babymos, marmelade og andre lækkerier lavet på frugt fra Fejø.
Med blot tre år på bagen er "Fra Fejø" stadig i gang med at skabe sig et brand og er sårbar, hvis markedet pludselig går i stå.
- Som så mange andre havde vi et lille setback i forbindelse med coronaen, hvor vi ikke rigtig kom ud i de lokale butikker, siger Thomas Hermansen, der er direktør i "Fra Fejø".
Heldigvis var der, midt i den landsdækkende krise, positive tegn for den lollandske virksomhed.
- Vi er så privilegeret, at vi sælger vores babymad til detailhandlen, og der kunne vi se et lille løft i salget. Den handel løftede lidt af det, som vi tabte på det manglende salg af vores andre specialiteter, som eksempelvis vores marmelader.
"Fra Fejø" kom heldigvis ikke i alvorlige problemer under covid-19-smitten.
- Der er en stærk ejerkreds i virksomheden, og vi har gode folk omkring os. Samtidig har vi fået Vækstfonden med ind, der støtter virksomheden.
Den nuværende ejerkreds, og direktøren selv, har sammen med Vækstfonden sikret et kapitaltilskud på den anden side af en million kroner, og det er helt afgørende for fremtiden.
- Vi har fået penge til at vokse. Lige om lidt skal vi købe store mængder råvarer ind, som skal holde de næste 12 måneder, og det er primært det, som pengene skal gå til, forklarer Thomas Hermansen.
Samtidig får kredsen bag "Fra Fejø" sparring gennem Vækstfonden.
- Det er en kæmpe, kæmpe hjælp. Gennem deres netværk kan der blive åbnet nye døre for os. Ligesom vi kan få hjælp fra mentorer eller til at finde bestyrelsesmedlemmer. Det er rigtig godt for os og et godt forløb, slår direktøren fast.
Lokalt har "Fra Fejø" dog også fået hjælp.
- Både Business Lolland-Falster og Lolland Kommune har hjulpet os godt. Indenfor de offentlige instanser opererer man nogle gange indenfor nogle faste rammer, og de har kunnet lære mig at forstå, hvordan det fungerede for dem, og vi har været i stand til at finde hinanden. Samtidig har de forstået de udfordringer, som jeg står overfor, siger Thomas Hermansen.
Nu er coronakrisen forhåbentlig lagt bag virksomheden, og de seneste uger er salget buldret afsted.
Det skyldes ikke mindst de mange turister, der besøger Fejø, hvor virksomheden helt naturligt er rigt repræsenteret - og hvor produkterne handles flittigt.
Læs også artiklen ""Fra Fejø" har indgået aftale med BabySam" i Folketidende