Hvis nogen har bemærket, at der sejles en del flis fra Bandholm, så er årsagen, at Bandholm Havn bruges til udskibning af flis mod hovedstaden, der skal bidrage til bæredygtig opvarmning.
Flisen skal konkret bruges i det nye, biomassefyrede kraftvarmeværk på Amager, BIO4, der drives af HOFOR. Skibet på billedet er lastet med 1600 tons flis, og er det første af foreløbig to skibe, der sejler træflis fra Lolland til København.
BIO4-projektet er et væsentligt element i ambitionen om, at København skal være verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Derfor er flisen naturligvis bæredygtig, og Lollands styrkepositioner kan være med til at indfri det mål. Leveringerne er en del af en strategisk samarbejdsaftale mellem Lolland Kommune og HOFOR (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab), som trådte i kraft den 1. januar 2017, og parterne har netop har forlænget aftalen frem til udgangen af 2022.
Lolland Kommune, Københavns Kommune, HOFOR og den grønne erhvervsfremmeorganisation Gate 21 har etableret partnerskabet REEL - Ren Energi Lolland. Samarbejdspartnerne i REEL, der arbejder på at skabe resultater på fem områder: Energisystemer, turisme, fødevarer, jobskabelse og biomasse.
Du kan læse mere om REEL's arbejde på www.reel-lolland.dk.