Suzuki Jimny er verdens eneste mini, der kan kalde sig en rendyrket offroader. Det er en position bilen har haft lige siden 1970, hvor den første generation så dagens lys.
Gennem årtierne er modellen blevet fornyet, og det gælder ikke mindst den nye Jimny, som vi også har skrevet om og lavet en minitest af tidligere. Bilen er fortsat en kompromisløs terrænbil, der er bygget på de samme principper, som skabte forgængernes ry som en ganske habil firehjulstrækker, og den kan sagtens måle sig med langt dyrere modeller.
Nu har du som bilist også mulighed for at prøve den, for bilen har premiere hos landets Suzuki-forhandlere i weekenden 27.-28- april.
Den holdbare chassisramme er i den nye Jimny forstærket både for, bag og på midten, og hjulparrene er som i forgængeren forbundet af stive aksler, hvilket er ideelt til offroadkørsel. Frihøjden er øget med 10 mm, og de korte udhæng over akslerne sikrer, at bilen kan møde skrænter og komme væk fra dem igen uden at få skade
Med priser på 229.990 kroner for Active-modellen og 254.990 kroner for Adventure-udgaven bliverJimny formentligt en eftertreagtet vare som et knivskarpt arbejdsredskab til for eksempel jægere, skovarbejdere, naturfotografer og landmænd, men den er også interessant for offroad-ekvilibrister, naturelskere og dem, der bare falder for dens rå charme.