cookie-og-privatlivspolitik
Mazda MX-30 er 439,5 centimeter lang og dermed nøjagtigt den samme længde som CX-30. De to modeller er også lige store, 179,5 centimeter, men MX-30 er dog tre centimeter højere - 157 centimeter.

3

Billeder

Mazda MX-30 er 439,5 centimeter lang og dermed nøjagtigt den samme længde som CX-30. De to modeller er også lige store, 179,5 centimeter, men MX-30 er dog tre centimeter højere - 157 centimeter.
Foto: Mazda

Motor

Mazda går mod strømmen

Mens andre bilfabrikker satser på store batterier og lang rækkevidde i deres elbiler, så går Mazda lige den modsatte vej.




30. oktober 2019 kl. 06:00 Af Steen Nielsen

Annonce

Mazdas første elektrificerede bil, MX-30, der netop er afsløret på Tokyo Motor Show, er med et mindre 35,5 kWh lithium-ion-batteri med en rækkevidde til 200 kilometer efter WLTP-normen. Interessant i den sammenhæng er, at batteriet kan lades på under en time.

Rækkevidden overstiger langt de 48 kilometer en gennemsnitlig europæisk bilist tilbagelægger hver dag. Derfor mener Mazda, at MX-30 både kan fungere som primær bil i mange husstande eller som familiens bil nummer to.

Spændende at se om kommende elbilkøbere, der mener rækkevidden er vigtigst, køber den påstand.

Mazda MX-30 kommer på dansk asfalt i anden kvartal næste år, men du kan allerede nu forudbestille den i en særligt veludstyret First Edition-udgave, der er prissat til 253.000 kroner.

Gå ind på t="_blank">www.mazda.dk og bestil bilen. Du skal betale et depositum på 7.500 kroner.

Priserne på det almindelige modelprogram offentliggøres først senere.

Det er ikke bare på teknikken Mazda går mod strømmen. Også det 440 centimeter lange karrosseri er proportioneret anderledes med en lang motorhjelm til elmotoren og alt det, der hører til den.

Modellen er et crossover-lignende design, der får den til at skille sig ud fra mærkets andre modeller. Den mest interessante detalje er måske de små bagdøre bagpå, der åbner ligesom bagdørene på Mazda RX-8.

Indvendigt er der skabt en luftig atmosfære blandt andet ved hjælp af en "svævende" midterkonsol.

Mazda har specialt til MX-30 udviklet bæredygtige, miljøvenlige materialer til interiøret uden at gå på kompromis med hverken komfort eller kvalitet. Meget af læderet er erstattet af et vegansk alternativ, og miljøvenligt forarbejdet kork pryder midterkonsollen.

Mazda mener, at lyden har betydning for førerens oplevelse af accelerationen og hastigheden og har elektronisk skabt et diskret lydbillede inde i bilen, der varierer alt efter, hvordan speederen betjenes.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

ønsker flere oplysninger… 18. november 2019 kl. 08.29

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel til en kæmpe 17. november 2019 kl. 20.55

AF: BJARKE ROSENKILDE

Hvor bor de blå? 17. november 2019 kl. 00.39

AF: BJARKE ROSENKILDE

I den store xenofob Georg… 16. november 2019 kl. 12.40

AF: JOHN WENNERWALD

Råstofferne forsvinder 10. november 2019 kl. 21.48

AF: BJARKE ROSENKILDE

Medier og logik 10. november 2019 kl. 10.39
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce