VW har haft tre store folkekære milepæle i selskabets historie. Først kom den gamle "Bobbel" - VW 1300-serien. Så kom VW Golf. Og nu - i elbilens tidsalder - er ID3 kommet på tapetet. Den er totalt nydesignet som elbil - og fås kun som dette. Med det koncept følger en lang række fordele.
Tag en ældre bilmodel, prop et batteri og en elmotor i den - og - vupti - har du en elbil. Sådan er mange elbiler og hybridbiler blevet til. Men sådan skulle det ikke være, da VW besluttede at udvikle en helt ny bil, der skal være et ikon for VW fremover. ID3 kaldes den nye bil, der er tegnet på et tomt stykke papir - helt fri fra designet af fortidens brændstofbiler.
Og det er der mange fordele ved, fortæller Søren Mastek fra Autohuset i Nykøbing Falster:
- Mange elbiler har i dag forhjulstræk, fordi de er ombygget fra benzin. Men reelt er motorkraften og accelerationen så voldsom i elbiler, at de bedst trækker på baghjulet, hvor der opnås bedre vejkontakt, siger han og giver en prøvetur i bilen, der med sine 204 hestekræfter mildest talt blæser sin passager bagover. En acceleration, der bedst kan sammenlignes med at køre på motorcykel.
En anden fordel ved bilen er, at den - takket være den lille motor - har mulighed for at placere hjulene meget yderligt. Det giver bilen stabile køreegenskaber - plus en venderadius, som kun er 40 centimeter større end på mikrobiler som eksempelvis VW Up.
Begejstring i Maribo
Også hos VW-forhandleren på Lolland Harly Petersen i Maribo er der stor begejstring for bilen, der er udstyret med markedets formentlig mest avancerede automatik. Henrik Petersen siger:
- Kørslen er jo helt uden sidestykke med en vognbaneassistent, der er så god, at du blot behøver at lægge hænderne på rettet, og så finder bilen vejen, bremser ved forhindringer - og følger en fast afstand til bilen foran. Betjeningen er også utrolig enkel med mulighed for stemmestyring af alt fra telefon til klimananlæg og til navigation. Nemmere kan det ikke være, siger han.
Meget styring foregår konkret via det digitale instrumenthus, der omfatter en 10" touchskærm, som giver føreren alle de vigtigste informationer.
Samtlige betjeningselementer - også på det elektrisk indstillelige multifunktionsrat - betjenes via touchfunktioner med berøringsfølsomme knapper; kun elruderne og havariblinket betjenes stadig med "rigtige" kontakter.
Begge forhandlerne mener dog, at det er endnu mere afgørende, at der er blevet plads til en meget stor mængde af batterier i bilen.
- Helt op til 550 kilometer kan man køre, og det sætter fra starten en helt ny standard for, hvad man kan forvente af en rigtig elbil, siger Henrik Petersen.
Også indvendigt kan man mærke, at der er sket noget. Takket være fraværet af en stor motor fortil og den lange aksel-afstand, er der blevet mere plads i kabinen, så bilen synes større indeni.
Tre modeller
Fra starten kan man vælge mellem tre størrelser af batterier. Den billigste fås med et 45 kWh batteri, der giver en rækkevidde på 330 km WLTP. Denne koster fra 279.990 kr.
På næste trin finder vi en version med et 58 kWh, der yder en rækkevidde på op til 420 km. Topmodellen kommer med et 77 kWh batteri og en rækkevidde på op mod 550 km.
Priserne inkluderer et service- og reparationsabonnement på fem år eller 100.000 km samt hjemmeladeboks med abonnement.
Takket være mulighed for hurtigladning kan ID3 tanke cirka 290 kilometer rækkevidde (WLTP) på kun 30 minutter.
Der er åbent hus hos Harly Petersen i Maribo og hos Autohuset i Nykøbing den 26.-27. september, hvor du kan møde ID3.