cookie-og-privatlivspolitik
Peugeot 208

3

Billeder

Peugeot 208
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Sådan købte danskerne bil i 2018

Danskerne blevet vilde med SUV-bilerne, som sælger bedre end nogensinde tidligere - men årets mest solgte var en Peugeot 208.




12. januar 2019 kl. 07:00 Af Bilsektionen.dk

Annonce

2018 blev SUV'ernes store år i Danmark. For vi har virkelig taget de populære cross-overs til os, og selv om der er tale om en biltype med mange forskellige størrelser og typer af biler indenfor segmentet, så er alle lidt højere biler end de traditionelle sedaner, stationcars og hatchbacks.

Tendensen er den samme i hele Europa, og derfor spytter bilproducenterne da også modeller ud. Især er danskerne vilde med de små og mellemstore SUV'er, og de udgør ca. 75 pct. af bilerne indenfor SUV-segmentet.

Men de store biler i D-segmentet er nu også godt med og har en andel af SUV-salget på cirka 18 priocent i 2018.

-I år ser vi et stort boom i salget af de såkaldte cross-overs. Fra 2017 til 2018, viser udviklingen, at det særligt er de mellem og mellemstore biler, der har taget et stort spring, mens de små er på et ganske højt niveau generelt, men her er kurven knækket lidt i 2018. Det passer rigtig fint med den tendens, vi ser overordnet med, at danskerne er begyndt at rykke over i lidt større biler, der passer bedre til deres mobilitetsbehov, siger Gunni Mikkelsen, der er direktør hos De Danske Bilimportører.


208 på toppen

Peugeot 208 blev igen i år danskernes foretrukne bil. Den bliver afløst af en helt ny model senere i 2019. Alligevel fik hele 8.800 nummerplader på i 2018.

På andenpladsen kom Nissan Qashqai med 7.742 solgte, mens tredjepladsen gik til Volkswagens Golf med 6.209 solgte nye biler i 2018.

I alt fik 218.498 nye personbiler fik nummerplader på i 2018, og det er blot 3.288 biler færre (-1,5 procent) i forhold til 2017.

- Årets salg er aldeles højt og følger sidste års niveau fuldstændig. Året har været præget lidt af, at der kom en ny testmetode af bilernes brændstofforbrug, hvor testcentrene, myndighederne og fabrikkerne har været noget presset af den store efterspørgsel på bilerne. Men det har kun givet et par skvulp i starten af efteråret, og det lader til, at vi nu er fuldstændig tilbage på sporet igen. Så jeg er en glad repræsentant for bilimportørerne i dag, fastslår Gunni Mikkelsen.


Meget mindre mikro

Foruden tendensen med, at danskerne køber flere cross-overs, ser vi, at færre køber de absolut mindste biler, mens der er et stabilt salg af mindre, mellem- og mellemstore biler. Derfor er konklusionen også, at danskerne er rykket over i lidt større biler i 2018.

Mikrobilernes andel er således faldet fra ca. 18 pct. i 2018, til kun at udgøre 11 pct. i 2018.

De mindre biler i B-segmentet har i mange år været det mest solgte i Danmark, hvor vores biler generelt er lidt mindre end i vores europæiske nabolande - andelen ligger på stabilt på de 24-25 procent.

Den lille mellemklasse (C-segmentet/Golf-klassen) er ligeledes stabil på 19 procent., hvor det har ligget de seneste år.

Den store mellemklasse (D-segmentet/Passat, 5-serie, E-klasse osv.) er tilsvarende stabil på 11 procent - en lille stigning på et procentpoint fra sidste år.

Højdespringeren er som sagt crossovers i SUV'ernes J-segment, som altså er sprunget fra at udgøre cirka 18 procent. af markedet for sidste år, til i år at udgøre en andel af det samlede salg på 26 procent på tværs af de mange forskellige bilstørrelser.

En top 3-liste for mærkerne viser i øvrigt, at Volkswagen stadig er det mest populære mærke. Med et samlet salg på 32.000, er de et godt stykke foran Peugeot, som tager 2. pladsen med 20.621 samt Toyota på 3. pladsen med 16.758.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Ungdomsskolelukninger i… 18. januar 2019 kl. 01.05

AF: JOHN B. HANSEN

Topstyring 17. januar 2019 kl. 12.14

AF: BJARKE ROSENKILDE

Nyt politisk parti med… 16. januar 2019 kl. 18.48

AF: ANNE LISSAU

Kæmpevindmøller vil… 16. januar 2019 kl. 09.22

AF: POUL HANSEN

Høringssvar på vindmøller… 15. januar 2019 kl. 13.00

AF: JOHN WENNERWALD

Farcen om regionerne 13. januar 2019 kl. 21.19
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce