cookie-og-privatlivspolitik

6

Billeder


Motor

Test: Mitsubishi Cross Eclipse

Der er masser af plads, udstyr og fine løsninger i Mitsubishi Cross Eclipse, men roserne bliver mere afmålte, når det gælder køreegenskaberne




16. december 2018 kl. 15:00 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
4-cylindret turbo benzin 1,5 l
163 hk. v. 5500 omdr./min.
250 Nm mellem 1800-4500 omdr./min.
12,8 km/l v. bl. kørsel
205 km/t
177 g/km CO2

Hold da op. Mitsubishi mener det, når de med deres nye SUV-coupé (det kalder de den selv) atter vil være en dominant spiller på det europæiske marked. Derfor har de sendt modellen Cross Eclipse på gaden i det stadigt voksende crossovermarked.

Cross Eclipse er Mitsubishis forsøg på at fortælle de europæiske bilkøbere, at de fortsat er i live, og at de kan regne med et godt produkt. Der følger nemlig fem års garanti med på alle biler fra den japanske producent.


Hvad er nyt

Mitsubishi har virkelig lagt sig i selen for at bevise, at de fortsat kan levere det unikke. Vi har gennem årtier kendt Mitsubishi blandt andet for de unikke og dynamiske Lancer Evo-modeller, som i årevis var beviset på, at en bil ikke behøver at se spændende ud for at køre godt.

Det har de dog revideret, så bilen har fået et frisk og nyt design, som ikke er for alle, men som viser vilje til at skille sig ud. Det fungerer ok, synes vi. Inde i kabinen ser vi også en masse nyheder som et helt nyt lille touchfelt i den nederste del af midterpanelet.

I det hele taget er der voldsomt meget nyt ekstraudstyr, som skal lokke kunderne til. Det følges ad med en helt ny1,5 l. benzinmotor, som yder 163 hk. og kommer enten med manuelt 6-trinsgear eller automatisk CVT-gear (det såkaldte milliongear) med otte kunstigt indlagte trin.


Hvad virker?

Der sker virkelig meget inde i kabinen, hvor man ikke kan undgå at bemærke de mange knapper. Men også hvis man går i dybden i med mulighederne på de to digitale skærme, viser der sig et væld af muligheder, og man finder overraskende hurtigt ud af at manøvrere i de mange muligheder.

Også benpladsen på bagsædet er god på trods af det kompakte ydre. Man sidder helt fint, og der er rigtig fint med lys i kabinen, fordi vi sidder i højeste udstyrsniveau, som også er med panoramasoltag.

Lyden i bilens infotainmentanlæg er også ganske god, og betjeningen er let og intuitiv.


Hvad virker ikke?

I kabinen er der lige lidt for mange ting, som irriterer: Overfladerne er dækket med hård plast beklædt med et meget tyndt blødt materiale. Det virker lidt sært.

Og så vil nogle blive forvirret over de mange knapper i kabinen. Især knapperne til sædevarme ligner noget, nogen har glemt. Derfor har en eller anden været på lageret for biler fra 90'erne og hentet dem frem.

I det hele taget er der flere detaljer, som leder tankerne hen på en dyrere bil, men løsningerne er billigt udført, hvilket er synd. Den nye motor med 163 er ret livlig og vil gerne fremad, så bilen føles hurtigere, end den er, hvilket er fint.

Men koblingen er noget følsom, og en kollega syntes, at det var en lidt svær bil at køre. Heller ikke styretøj og gearskift føles helt moderne, og det kunne begge være strammet op, så de er mere præcise, for det føles for løst i nuværende indstilling.


Konklusionen

Når man ser listen med udstyr, er det ganske overvældende, hvad Cross Eclipse har fundet plads til. Varme i rat og forrude samt masser plads til bagsædepassagerer og masser af anden lækker komfort trækker meget op.

Men betjeningen af bilen er ikke specielt interessant, hvilket overrasker i en bil, som ellers gerne vil være dynamisk med den friske motor. Desuden undrer det, at en helt ny benzinmotor officielt kun kører 12,8 km/ ved blandet kørsel. Vi opnåede endda kun 10,8 km/l. Det trækker ned.

Til en pris som hedder hedder 341.102 kroner får man utrolig meget bil for pengene. Men det gør man også med fx. Peugeot 3008, som er langt mere moderne i sit udtryk og koster tilsvarende inklusiv en del udstyr.

En kæmpe trumf med Eclipse er dog en fem års garanti på bilen - dét kunne mange andre bilproducenter lære noget af.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsenet fodres med… 17. marts 2019 kl. 18.50

AF: MARTIN WOUTERS

så får tingsted å skylden 11. marts 2019 kl. 16.07

AF: JOHN WENNERWALD

Ligestilling på dagsordenen 10. marts 2019 kl. 22.38

AF: MARTIN WOUTERS

niels rasmussen sørge for… 07. marts 2019 kl. 16.59

AF: KNUD CHRISTIAN EILIF HANSEN

Fejl at kasserer i… 05. marts 2019 kl. 22.42

AF: JOHN WENNERWALD

Fælles selskabsskat – ja tak! 03. marts 2019 kl. 22.08
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce