Annonce
Politik

Danmark kalder til klimakrig mod EU's bilindustri

Danmark vil kæmpe for grønnere biler i EU frem mod 2030. Foto: Yves Herman/arkiv/Reuters

Klimaminister Lilleholt (V) vil sænke udledningen af drivhusgasser som CO2 fra biler med mindst 40 procent.

Den europæiske bilindustri har været for sløv til at tage klimakampen alvorligt. Men det skal være slut nu, mener den danske regering.

Den vil indføre hårde krav til VW, Renault og resten af branchen: Nu skal de producere biler, der udleder markant mindre CO2.

Det skriver Politiken.

Energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) vil have sænket udledningen af drivhusgasser som især CO2 fra person- og varebiler med mindst 40 procent. Det skal især ske ved at stille ambitiøse krav til bilfirmaerne.

Det krav vil han stille mandag på et ministermøde i Luxembourg.

- 20 procent af CO2-udledninger kommer fra vores biler, lastbiler og varebiler, og derfor er det helt nødvendigt, at der stilles massive krav til bilindustrien om at reducere udledningerne, siger ministeren til Ritzau.

Det er et markant hårdere mål, end det EU-Kommissionen og de fleste andre EU-lande lægger op til. Kommissionens forslag er, at drivhusgasser fra transporten skal skæres med 30 procent.

- Vi producerer ikke biler i Danmark, og derfor har vi muligheder for markant at presse på i forhold til, at de lande, hvor der er bilproducenter, reducerer udledningerne markant, siger Lars Christian Lilleholt.

Meldingen kommer som en overraskelse for regeringens faste kritikere i både oppositionen og græsrodsmiljøet.

- Med det udspil lægger vi os klart i den gode ende i EU - der, hvor Danmark bør ligge og historisk har ligget.

- Det er her, Danmark hører hjemme, siger Jeppe Juul, der er transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd, til Politiken.

Samme holdning har Morten Helveg Petersen, der er medlem af Europa-Parlamentet for De Radikale og meget aktiv i klimadiskussionerne i EU.

- Jeg synes, at det klæder regeringen at ville noget på det grønne område, og det synes jeg faktisk, er tilfældet her.

- Vi har et kæmpe efterslæb på transportsektoren. Vi er nødt til at gøre transport grønnere, hvis det er, vi skal bekæmpe klimaforandringerne, siger han til Ritzau.

  • European Union flag flutter outside the EU Commission headquarters in Brussels
    Danmark vil kæmpe for grønnere biler i EU frem mod 2030. Foto: Yves Herman/arkiv/Reuters
Annonce
Politik

Løsgængeren Lars Boje stifter nyt parti

Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier