cookie-og-privatlivspolitik
Langt flere patienter kræver erstatning for gener efter blandt andet mangelfulde undersøgelser for brystkræft, viser nye tal. (Arkivfoto)
Langt flere patienter kræver erstatning for gener efter blandt andet mangelfulde undersøgelser for brystkræft, viser nye tal. (Arkivfoto)
Foto: Christian Als/Ritzau Scanpix

Politik

Langt flere patienter kræver erstatning for fejlbehandling

På et år er antallet af anmeldelser med krav om erstatning steget med 13 procent, viser nye tal.




09. juli 2019 kl. 03:07 Af /ritzau/

Annonce

Antallet af patienter, der mener, at de er blevet fejlbehandlet i det danske sundhedsvæsen og derfor kræver erstatning, stiger.

Således er antallet af anmeldelser med patientkrav om erstatning steget med 13 procent det seneste år. Det viser nye tal fra Patienterstatningen, der behandler sagerne, skriver Berlingske.

Tallet får advarselslamperne til at blinke hos Danske Patienter.

- Vi ved, at der sker flere fejl på afdelinger, når der for eksempel er overbelægning og stor travlhed, og sundhedsvæsenet er mere presset end nogensinde, siger direktør i Danske Patienter Morten Freil til Berlingske.

Patienterstatningen kæder blandt andet stigningen sammen med en sag fra Ringsted Sygehus i Region Sjælland, hvor et større antal kvinder er blevet utilstrækkeligt undersøgt for brystkræft angiveligt på grund af mangel på kapacitet.

Nogle af kvinderne har efterfølgende fået konstateret kræft, hvilket har ført til flere anmeldelser med krav om erstatning.

Senere har det vist sig, at flere hundrede kvinder i Region Midtjylland og Region Syddanmark heller ikke har fået de nødvendige undersøgelser.

Fra Socialdemokratiet fortæller gruppeformand Flemming Møller Mortensen (S), at regeringen vil have "et skarpt øje" på situationen.

- Der er ikke noget, der er vigtigere end patienternes sikkerhed, og det er meget velunderbygget, at jo mere presset et sundhedsvæsen og den enkelte medarbejder er, jo flere fejl sker der.

- Derfor kommer vi også til at have et skarpt øje på både den personale- og ressourcemæssige situation i sundhedsvæsenet - også i forhold til at behandle anmeldelserne, som skal behandles hurtigt, siger han til Berlingske.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Moderne befolkningsopdragelse 21. oktober 2019 kl. 12.46

AF: BJARKE ROSENKILDE

Når Gud er død. 21. oktober 2019 kl. 02.13

AF: JOHN WENNERWALD

Velfærd i kommunerne 20. oktober 2019 kl. 21.26

AF: BJARKE ROSENKILDE

Borgerens stat 19. oktober 2019 kl. 13.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Lokalpolitik 18. oktober 2019 kl. 11.15

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

Annonce