Annonce
Politik

Økonom: Ikke alt er farbart i Enhedslistens plan for vejskat

Det er svært ikke at forestille sig en eller anden form for vejafgift engang i fremtiden, fordi det er den bedste måde at regulere bilkørsel på ifølge økonomiprofessor. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Der er en række økonomiske og tekniske usikkerheder i ny klimaplan, som foreslår vejafgift per kørt kilometer.

Fremover skal det koste penge at køre på de danske veje, hvis det står til Enhedslisten, som i en ny klimaplan foreslår en vejafgift, der er højere i byer end på landeveje.

Det skal koste en krone for hver kilometer kørt i byerne, 0,25 kroner for motorveje og 0,1 krone for øvrige. Der står dog ikke noget om, hvordan det skal ske, hvilket en økonomiprofessor kritiserer.

- Det er interessant, fordi det er noget, mange har snakket om. Men man venter på en teknisk løsning, som er interessant og mulig at implementere, siger Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Universitet.

Han ser vejafgift som udspillets største finansieringskilde, men også som den største udfordring.

Samtidig mener han, at det er svært ikke at forestille sig en eller anden form for vejafgift engang i fremtiden, fordi det er den bedste måde at regulere bilkørsel på ifølge økonomer.

Enhedslisten beskriver ikke, hvordan pengene skal opkræves. Men hvis det bliver en gps-løsning, er der mange udfordringer ifølge Bo Sandemann Rasmussen.

- Det er ikke billigt, når det skal implementeres, og hele systemet skal op at køre. Man bliver lidt bange, fordi det er endnu en offentlig, digitaliseret løsning. Det her kan blive rigtig dyrt, og de har ikke beskrevet, hvad de har tænkt sig, siger han.

Han roser partiet for at have overfinansieret udspillet, men peger samtidig på, at det indeholder en række usikkerheder.

- De undlader at gøre det, man måske burde gøre, nemlig at lave forskellige satser for vejtype til vejtype og lade dem variere i løbet af dagen, så de er højere, når der er myldretid, siger han.

  • Flertal vil have vejskat for udlændinge
    Det er svært ikke at forestille sig en eller anden form for vejafgift engang i fremtiden, fordi det er den bedste måde at regulere bilkørsel på ifølge økonomiprofessor. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Annonce
Politik

Løsgængeren Lars Boje stifter nyt parti

Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier