Så sent som 9. december fik talsmand for lokale sejlere et svar fra ministerium, som gav ham tro på, at broklap i Frederik IX's Bro ikke lukkes i.
"For SIG, Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, kommer meddelelsen fra Sund & Bælt om lukning af Guldborgsund som en tyv om natten".
Sådan indleder Palle Tørnqvist, talsmand for arbejdsgruppen for de lokale sejlklubber i Guldborgsund Kommune, en mail til Folketidende efter, at Guldborgsund Kommune 19. december kunne fortælle, at man havde fået besked om, at Sund & Bælt har besluttet at ændre det oprindelige koncept for Kong Frederik IX's Bro mellem Lolland og Falster ved Nykøbing fra en klapbro til en fast bro, hvor skibe og både, der rager mere end fire meter op over vandlinjen, ikke kan passere.
Beslutningen er ganske vist ikke endegyldig, da det vil kræve en lovændring af politikerne på Christiansborg, men den giver dog en indikation af, hvad vej pilen nu peger.
Den evige lukning af broklappen skal i givet fald ske i forbindelse med udbygningen af jernbanen til og fra den forventede kommende Femern Bælt-forbindelse.
Men Palle Tørnqvist fra SIG undrer sig noget over Sund & Bælts fremgangsmåde i sagen.
- Har Sund & Bælt overhovedet politisk dækning for at ændre konceptet for de danske landanlæg kort tid før, at anlæggene forventes i udbud?
- Som talsmand for sejlklubberne undrer det mig, at Sund & Bælt således kan true kommune og sejlere tilsyneladende ukoordineret med den politiske ledelse i Transport- og Boligministeriet, skriver Palle Tørnqvist med henvisning til et brev, han fik fra ministeriet blot 10 dage før, udmeldingen fra Sund & Bælt blev kendt i offentligheden.
I brevet fra Transport- og Boligministeriet, som er et svar på en tidligere henvendelse fra Palle Tørnqvist, skriver chefkonsulent Carsten Vædele Madsen blandt andet:
"Der er endnu ikke taget stilling til, hvornår anlægsarbejdet på strækningen mellem Nykøbing Falster og syd for Holeby skal påbegyndes.
Der er ikke aktuelt planer om at fremsætte forslag til lov om ændringer af anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-forbindelsen og de danske landanlæg."
Og det er det svar, Palle Tørnqvist mener ikke hænger sammen med udmeldingen fra Sund & Bælt få dage senere.
- Men lad nu julefreden sænke sig over vandene i nogle dage. Vi vender tilbage i det nye år. Der bliver kamp til stregen fra os i “Vandkantsdanmark”, godt hjulpet af Dansk Sejlunion og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, slutter Palle Tørnqvist sin mail til Folketidende.