Annonce
Skinner og veje

Strategien er at få mest mulig bus for pengene

Især på landet er der længere mellem busserne nu, end der var for fem år siden. Foto: Anders Knudsen

En tommelfingerregel er, at afgange med færre end tre passagerer fra endestation til endestation skal erstattes af Flexture

Guldborgsund Kommune bruger i år 32,5 millioner kroner på busser, der kører cirka en million passagerer rundt

Det er næsten fem år siden, Guldborgsund Kommune sidst svingede sparekniven over de kommunale busruter.

Konsekvenserne mærkes stadig rundt om i kommunens landområder. Det gik hårdt ud over ruterne 732 mellem Sakskøbing og Nykøbing, 733 mellem Guldborg og Nykøbing, 734 mellem Orehoved og Nykøbing. Og på Sydfalster blev ruterne 741 og 742 slået sammen til en ringforbindelse med timedrift.

Sidste år smækkede Region Sjælland så besparelser på de to regionale ruter 740 mellem Gedser og Nykøbing og 760 mellem Vordingborg og Sakskøbing oven i hatten.

Kommunen sparede i 2015 seks millioner kroner på busserne. De to millioner røg i kommunekassen, mens de resterende fire blev brugt på andre kollektive trafikløsninger: Flexture og Studieflex til dem, der nu mangler deres bus, og en ny ringrute på Nordfalster, der får Nørre Vedby til at hænge sammen med omverdenen igen. Senest er der også fundet penge til et forsøg med flere aftenafgange til Nysted og Stubbekøbing.

Der er 15 kommunalt drevne busruter tilbage, og i år er budgettet til at holde dem rullende på cirka 25 millioner kroner. Men når Guldborgsund Kommune er færdig med at betale for kontrakten med Movia, Flexture, Studieflex og ringruten på Nordfalster, løber den samlede regning op i 32,5 millioner kroner.

Undgå tomme busser

Opgaven med at få pengene til at række ligger blandt andre hos Martin Steenstrup, der er teamleder i Park og Vej.

- Strategien er at få mest mulig bus for pengene. Og at undgå tomme busser. En tommelfingerregel er, at afgange med færre end tre passagerer fra endestation til endestation skal erstattes af Flexture. Det er den slags, vi hele tiden analyserer på for at få mest for pengene, forklarer Martin Steenstrup.

Der er dog ikke nye besparelser på vej pt., lover Martin Steenstrup - med forbehold for, at den slags jo altid er en politisk beslutning. Men niveauet ser fornuftigt ud nu, lyder embedsmands-vurderingen.

Det er dog ikke altid, at beboere rundt omkring i kommunens landområder deler den opfattelse, og Martin Steenstrup får ikke sjældent forslag om, at kommunen bør sætte flere, men mindre busser i drift.

Så store, tomme busser undgås - mens de mindre kan servicere borgerne med flere afgange.

- Det er desværre ikke en mulighed, for også mindre busser er meget kostbare i anskaffelse. Og det koster det samme i løn til chaufføren, om han skal køre en stor eller en lille bus, siger Martin Steenstrup, som dog stadig gerne vil høre fra borgerne, når de har forslag til busdriften.

Han fremhæver for eksempel det samarbejde, kommunen har haft med Nørre Vedby Forum, da Ringruten Nordfalster blev søsat.

- Ringruter løser ikke alle problemer alle steder. Men når der er lokale borgere, der vil være med til at definere behovet og tage ansvar for løsninger, kan vi med stor fordel arbejde sammen om det, mener Martin Steenstrup.

Læs artiklerne: "- Internettet er vejen frem" - "Ældre Sagen: Folk affinder sig" - "Ringrute blev nødløsning" - "- Vi bliver nødt til at flytte til byen" og "Færre har brug for busserne" i Folketidende"

Trafikselskabet Movia kører i øjeblikket 15 kommunalt finansierede busruter for Guldborgsund Kommune.
Dertil kommer:
- Ringruten Nordfalster, der køres af en privat leverandør og kan bruges gratis.
- Flexture, hvor man kan blive hentet derhjemme og betaler efter taxameter.
- og Studieflex for studerende mellem 15 og 25 år, der skal i skole.

  • Især på landet er der længere mellem busserne nu, end der var for fem år siden. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier