cookie-og-privatlivspolitik
Især på landet er der længere mellem busserne nu, end der var for fem år siden.
Især på landet er der længere mellem busserne nu, end der var for fem år siden.
Foto: Anders Knudsen

Skinner og veje

Strategien er at få mest mulig bus for pengene

En tommelfingerregel er, at afgange med færre end tre passagerer fra endestation til endestation skal erstattes af Flexture




18. februar 2020 kl. 11:50 Af Birgitte Grønning

Annonce
FAKTA
Trafikselskabet Movia kører i øjeblikket 15 kommunalt finansierede busruter for Guldborgsund Kommune.
Dertil kommer:
- Ringruten Nordfalster, der køres af en privat leverandør og kan bruges gratis.
- Flexture, hvor man kan blive hentet derhjemme og betaler efter taxameter.
- og Studieflex for studerende mellem 15 og 25 år, der skal i skole.

Guldborgsund Kommune bruger i år 32,5 millioner kroner på busser, der kører cirka en million passagerer rundt

Det er næsten fem år siden, Guldborgsund Kommune sidst svingede sparekniven over de kommunale busruter.

Konsekvenserne mærkes stadig rundt om i kommunens landområder. Det gik hårdt ud over ruterne 732 mellem Sakskøbing og Nykøbing, 733 mellem Guldborg og Nykøbing, 734 mellem Orehoved og Nykøbing. Og på Sydfalster blev ruterne 741 og 742 slået sammen til en ringforbindelse med timedrift.

Sidste år smækkede Region Sjælland så besparelser på de to regionale ruter 740 mellem Gedser og Nykøbing og 760 mellem Vordingborg og Sakskøbing oven i hatten.

Kommunen sparede i 2015 seks millioner kroner på busserne. De to millioner røg i kommunekassen, mens de resterende fire blev brugt på andre kollektive trafikløsninger: Flexture og Studieflex til dem, der nu mangler deres bus, og en ny ringrute på Nordfalster, der får Nørre Vedby til at hænge sammen med omverdenen igen. Senest er der også fundet penge til et forsøg med flere aftenafgange til Nysted og Stubbekøbing.

Der er 15 kommunalt drevne busruter tilbage, og i år er budgettet til at holde dem rullende på cirka 25 millioner kroner. Men når Guldborgsund Kommune er færdig med at betale for kontrakten med Movia, Flexture, Studieflex og ringruten på Nordfalster, løber den samlede regning op i 32,5 millioner kroner.


Undgå tomme busser

Opgaven med at få pengene til at række ligger blandt andre hos Martin Steenstrup, der er teamleder i Park og Vej.

- Strategien er at få mest mulig bus for pengene. Og at undgå tomme busser. En tommelfingerregel er, at afgange med færre end tre passagerer fra endestation til endestation skal erstattes af Flexture. Det er den slags, vi hele tiden analyserer på for at få mest for pengene, forklarer Martin Steenstrup.

Der er dog ikke nye besparelser på vej pt., lover Martin Steenstrup - med forbehold for, at den slags jo altid er en politisk beslutning. Men niveauet ser fornuftigt ud nu, lyder embedsmands-vurderingen.

Det er dog ikke altid, at beboere rundt omkring i kommunens landområder deler den opfattelse, og Martin Steenstrup får ikke sjældent forslag om, at kommunen bør sætte flere, men mindre busser i drift.

Så store, tomme busser undgås - mens de mindre kan servicere borgerne med flere afgange.

- Det er desværre ikke en mulighed, for også mindre busser er meget kostbare i anskaffelse. Og det koster det samme i løn til chaufføren, om han skal køre en stor eller en lille bus, siger Martin Steenstrup, som dog stadig gerne vil høre fra borgerne, når de har forslag til busdriften.

Han fremhæver for eksempel det samarbejde, kommunen har haft med Nørre Vedby Forum, da Ringruten Nordfalster blev søsat.

- Ringruter løser ikke alle problemer alle steder. Men når der er lokale borgere, der vil være med til at definere behovet og tage ansvar for løsninger, kan vi med stor fordel arbejde sammen om det, mener Martin Steenstrup.

Læs artiklerne: "- Internettet er vejen frem" - "Ældre Sagen: Folk affinder sig" - "Ringrute blev nødløsning" - "- Vi bliver nødt til at flytte til byen" og "Færre har brug for busserne" i Folketidende"



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her