cookie-og-privatlivspolitik
Ole Frederiksen er rigtigt godt tilfreds med de moderniserede klasselokaler - her i de små klasser.

17

Billeder

Ole Frederiksen er rigtigt godt tilfreds med de moderniserede klasselokaler - her i de små klasser.
Foto: Daniel Brøns

Ugeavisen Lolland

Dannelse og rammer i centrum på Rødby Skole

Ole Frederiksen overtog efter sommerferien stillingen som skoleleder på Rødby Skole - og han er imponeret over så meget der er gjort ud af rammerne. Både de fysiske og de sociale.




19. februar 2020 kl. 07:00 Af Daniel Brøns

Annonce

RØDBY Tænk, hvis man kunne møde ind på sin skole om morgenen - og der var velkomstmusik i klasseværelset, dæmpet belysning - der kan tilpasses efter behov - pæne og praktiske møbler - og zoneopdelt læring i lokalerne? For lederen af skolen i Rødby Ole Frederiksen er det en drøm, som mange kunne ønske sig:

- Hvis der er gode rammer, så påvirker det stemningen rigtigt meget, og derfor var det fantastisk at overtage en skole, hvor der var gang i mange positive tiltag, men hvor rammerne godt kunne være flottere, siger han og fremviser en skole, hvor gangarealerne i dag er blevet mere inspirerende med illustrationer af verdenskort, tyske gloser, store videnskabsfolk og tænkere - og forskellige opholdsarealer, hvor grupper kan sidde og arbejde uden for klasselokalet. I nogle af lokalerne er der ovenikøbet indkøbt zoneopdelte møbler, så man kan sidde i bløde møbler i den ene ende - og ved borde i den anden. Og i den nedlagte gymnastiksal er der indrettet opholdsområder i flere plan, så man både kan arbejde i grupper, fremvise teaterstykker - og meget andet.

Og skolelederen kan godt mærke, at det er noget, der virkelig bliver sat pris på blandt lærerne, der bedre kan skabe trivsel i klasserne, når omgivelserne er pæne og inspirerende. Men det kan ikke gøre det alene, siger skolelederen, der under besøget sætter nogle drenge på plads - og slutter med bemærkningen: "Husk nu, at I er på arbejde".


Disciplin

Hans vurdering er, at omkring ti procent af de 350 elever på skolen skaber problemer på forskellig måde - eksempelvis ved hærværk, - eller for meget skaben af uro eller fysisk fravær. Alligevel er skolelederen overbevist om, at skolen er på vej ind i en sund retning:

- I den tid jeg har været her, har vi ikke haft nogle alvorlige problemer, som ikke har kunnet løses, så vi har et godt fundament for at gøre skolen til et endnu bedre sted at lære, siger han.

Helt konkret arbejder skolen med tre vigtige faktorer: At være en god kammerat; At passe godt på skolen - samt at gøre, hvad der bliver sagt. Og det bliver håndhævet på alle niveauer.

- Vi gør meget for, at eleverne arbejder med de her ting. Hvis der er hærværk, så gør vi eleverne ansvarlige for en del af udgiften, og faktisk bliver elevrådet også trukket for et beløb, når det sker, så alle arbejder aktivt med det, siger han.


Lærerkræfter gode

I arbejdet er han helt sikker på, at pædagoger og lærere  er det helt afgørende element for at skabe positiv forandring - og i den sammenhæng har han ikke berøringsangst:

- Jeg har nogle virkelig gode medarbejdere, som gør en kæmpe indsats hver dag. De ved godt, at de kun får respekt fra eleverne, hvis de skaber en meningsfuld hverdag, siger skolelederen, der mener, at det er vigtigt at lærere ar dygtig til altid at perspektivere deres undervisning - og forklarer eleverne, hvorfor det er vigtigt, at de lærer netop dette i de kommende 14 dage eller næste måned.

- Hvis alle kan se sammenhængen mellem kravene, og det, som der undervises i, så skaber det også en større motivation, siger han og afviser den gængse fordom om, at lærere aldrig kan blive afskediget - heller ikke dem, der ikke gør nok ud af deres arbejde. Og han har allerede skredet til afskedigelse, selv om det er sidste udvej.

- Det er vigtigt at holde en høj standard, og derfor gør vi meget ud af at opkvalificere og udvikle, siger skolelederen, der ikke har modtaget én eneste klage over undervisningskvaliteten i den tid, han har været i Rødby.


Har selv børn

Og når den 45-årige skoleleder skal vurdere, om lærerne gør det godt eller dårligt, så har han en hel del erfaring at trække på. Han har både været ansat i lederstillinger på Borgerskolen i Maribo og på skolen i Østofte. Og så har han selv børn på Maribo Skole.

- Det har faktisk været en interessant oplevelse, for jeg får bekræftet, at min fornemmelse af undervisningen passer ret godt til mine børns kommentarer, siger han og påpeger, at der dog er en udfordring med at skaffe lærere fremover.

- Der er ingen tvivl om, at vi er presset, for der kommer for få kvalificerede ansøgere, når vi har en ledig stilling. Derfor kan vi enten gå på jagt efter lærere fra de andre skoler - eller vi kan forsøge at uddanne lærere selv, siger han.

Det har tidligere været en løsning at uddanne nye lærere gennem den en særordning, der gjorde det muligt at undervise for en fast løn 30 procent af ugen - og studere i resten af tiden. Men den ordning er for øjeblikket ikke eksisterende på Lolland.

Men den burde bestemt genoplives, vurderer Ole Frederiksen:

- Det nytter altså ikke, at man i stedet ansætter en en dygtig ingeniør eller laborant som lærer i naturfag, for de ved simpelthen ikke nok om, hvordan man underviser og fører en klasse helt frem til en eksamen. Så noget skal der ske på det område også, hvis vi skal sikre, at vi kan nå vores ambitioner om ikke bare at være samme skole som i dag - men en skole, der er så inspirerende og god, at man næsten ikke har lyst til at tage hjem, når skoledagen er forbi.

Se billeder fra skolen på ual.dk



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Ugeavisen Lolland":
Annonce