Selv om Irma er en 125 år gammel butik, så kan kæden stadig tiltrække kunderne. Sidste år steg omsætningen fra 2,29 milliarder kroner til 2,32 milliarder, mens overskuddet endte på 72 millioner - 6 millioner mindre end i 2010.
- 2010 var det bedste resultat, vi havde præsteret nogensinde. At vi kan fastholde det niveau i vores butikker på et tidspunkt, hvor discountbølgen raser som aldrig før i Danmark, er en præstation, som vi er stolte over, siger Irma-direktør Alfred Josefsen.
Det er en investering i fremtiden, der har kostet på bundlinjen. Irma vil nemlig til at satse på den fremtidige nethandel i Irmatorvet.dk, som Irma overtog det fulde ejerskab af i 2011.
Og man er klar til at bruge endnu flere penge på kampen om kundernes gunst på nettet. Irmas planer går på at mangedoble omsætningen i Irmatorvet.dk ved at tilbyde kunderne levering af Irma varer over hele landet. Og det vil koste.
I Irma forventer man, at resultatet i år forbedres i de fysiske butikker, men at Irmatorvet.dk trækker resultatet ned, fordi netbutikken kræver store investeringer.
Og selv om man regner med at tjene på de fysiske butikker, så er kampen om kunderne her svær.
Det er ikke lang tid siden, at Irma meddelte, at man til næste år drejer nøglen om i butikkerne på Fyn og Jylland. Kæden lukker sine butikker her den 1. marts næste år.
Sidste år åbnede fire nye Irma-butikker, mens tre lukkede. Nu er der 82 forretninger primært placeret i hovedstadsområdet.
Og det er ikke kun nettet, der skal drive forretningen fremad. Irma oplyser, at man fortsat vil åbne nye butikker.
/ritzau/