Tinglysningsretten indrømmer, at der er flere problemer end forventet. Indkøringsfasen vil vare i flere måneder.
Den nye digitale tinglysning volder fortsat problemer for mange borgere. En del mennesker bliver vrede og frustrerede, fordi de må vente i omkring en halv time, når de ringer på en særlig hotline.
Det revolutionerende system gik i gang 8. september, men nu viser det sig, at indkøringsfasen vil vare i flere måneder. Først efter årsskiftet ventes systemet at fungere efter hensigten, lyder det fra Domstolsstyrelsen.
I en periode var ventetiden på at få hjælp fra hotline helt oppe på en time, men nu skal folk "kun" vente i cirka 30 minutter på at få hjælp.
En del borgere giver fuldmagter til deres rådgivere, og det er kommet bag på Tinglysningsretten, som er blevet oversvømmet af fuldmagter. Ventetiden har tidligere været oppe på en måned, men nu skal folk med fuldmagter blot vente i fem dage.
- Det har overrasket, hvor store gener der i denne periode har været for vores brugere, indrømmer rettens præsident Søren Sørup Hansen i en pressemeddelelse.
Nogle mennesker har også fået sig en ubehagelig overraskelse, fordi de dokumenter, som de havde oprettet, simpelthen forsvandt. Dette koks skyldes, at systemet blev opdateret 1. november. Siden er det dog lykkedes at genskabe langt størstedelen af dokumenterne, oplyser Domstolsstyrelsen.
Hovedparten af ekspeditionerne klares dog i fin stil. 65 procent af dokumenterne er blevet tinglyst på én dag.
/ritzau/