Folk, der køber en brugt bil, skal have besked om bilens reelle alder. Hvis bilsælgeren altså kender eller burde kende året for bilens produktion.
Det slår Højesteret fast onsdag i to sager, hvor en Honda og en BMW er solgt med oplysninger om året for indregistrering og ikke året, hvor bilen er produceret.
Hos Danmarks Automobilforhandler Forening, DAF, er man tilfredse med Højesterets dom, hvori der blandt står, at oplysningerne om bilens alder ikke var umiddelbar tilgængelig for forhandleren:
- Højesteret anerkender, at når man som brugtbilsforhandler ikke er forhandler af det pågældende mærke, så har man ikke pligt til at søge oplyst, hvornår bilen er produceret, siger kontorchef i DAF Karoline Thomsen og fortsætter:
- Men man har altså ikke pligt til at søge oplysninger om det. Det betyder, at man ikke vil tvinge folk til at søge oplysninger hos konkurrenten, siger hun.
Er der to år eller flere mellem produktion og indregistrering, så skal produktionsåret oplyses, fremgår det af dommen.
FDMs advokat Lennart Fogh mener, at dommen er en sejr for forbrugerne:
- Højesteret sætter nu en standard for, hvornår produktionsåret skal oplyses. Vi fortolker dommen sådan, at mærkeforhandlere skal oplyse produktionsåret, siger advokaten.
Lennart Fogh håber, at restgruppen af brugtvognsforhandlere, der ikke falder ind under mærkeforhandlere, retter ind som resten af branchen nu skal gøre simpelthen for at kunne klare sig i konkurrencen om kunderne.
I sagen om salg af en Honda skrev bilsælgeren "model år 2000", selvom bilen var fra 1998 og manglede flere opgraderinger i forhold til den oplyste model.
Køberen af bilen fik i retten et nedslag i prisen på 10.000 kroner, selvom dommerne ikke mente, at sælger havde gjort noget forkert i forhold til oplysningspligten.
I en tilsvarende sag om salg af en BMW fik køberen et nedslag på 15.000 kroner.
/ritzau/