Rederiet Norden så gerne, at danske soldater klarede opgaven med at bevæbne danske fragtskibe.
Når danske rederier skal have lov til at beskytte sine skibe med bevæbnede vagter er det forbundet med alt for meget bøvl og bureaukrati.
Det har rederiet Norden erfaret.
- Vi har også skibe under Singapore-flag, og her tager det kun en enkelt dag, fordi myndighederne har en rammegodkendelse af de enkelte vagtselskaber.
- Det betyder, at vi hurtigt får en godkendelse til at sætte bevæbnede vagter om bord, siger Hans Bøving - kommunikationschef i rederiet Norden.
I Danmark skal hvert enkelt vagtselskab, hver enkelt vagt og våben godkendes af til hver eneste rejse.
- Flere myndigheder skal tage stilling, og det er alt for omstændeligt. Det tager to uger at få en godkendelse, og det er alt for meget, mener Hans Bøving.
To uger for en godkendelse af bevæbnede vagter sinker skibene, det koster rederierne penge. De vurderer risikoen individuelt for hver eneste sejlads gennem de piratfyldte farvande.
Når vurderingen er, at skibene skal bevæbnes, skal det ske hurtigt.
- Derfor vil vi foretrække, at danske soldater varetager opgaven med at bevæbne skibene, siger Hans Bøving.
Danmarks Rederiforening - der repræsenterer samtlige danske rederier - har for nylig igen opfordret politikerne til at vurdere, om det kan lade sige gøre.
Forsvarsminister Gitte Lillelund Bech har afvist, at danske soldater kan bevæbne danske skibe.
Skibsrederne peger dog på, at det kan lade sig gøre i Holland, der har besluttet at sætte sine soldater om bord på hollandske skibe for at beskytte skibe og besætninger mod piratangreb.
/ritzau/