Tager man medicinen fra en patient i behandling, bliver han syg igen.
Med det billede beskriver vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen, hvad der sker, hvis den internationale flåde ikke fortsætter antipiratindsatsen i de store farvande ved Somalias kyster.
- Vi er meget glade for, at Danmark igen giver et bidrag til antipiratindsatsen ved Somalia. Hvis flådestyrkerne ikke var der, vil pirateriet blomstre op igen.
- Vi kan også forstå, at der er forståelse internationalt for, at antipiratindsatsen simpelthen må fortsætte. Vi er trygge ved, at det virker, og vi har set, at det har haft en stor effekt på piraterne, siger Jan Fritz Hansen.
Han understreger, at rederierne på ingen måde skal slække på forebyggelsen mod pirateriet.
- Det er vigtigt, at de følger de internationale anbefalinger i den såkaldte BNP4 og gør brug af bevæbnede vagter, siger Jan Fritz Hansen.
BNP4 beskriver de internationale anbefalinger om, hvordan handelsskibene skal agere og håndtere piratsituationen i farvandene omkring Somalia.
Der befinder sig konstant mellem 25 og 30 danske eller danskdrevne skibe i piratfarlige farvande, der er på størrelse med Europa. Farvandene strækker sig lige fra Adenbugten, Det Arabiske Hav og Det Indiske Ocean.
Handelsskibe mellem øst og vest bruger den energibesparende vandvej gennem Suez-kanalen, og på den rute undgår de ikke piratfarvandene.
I øjeblikket holder somaliske pirater seks skibe kapret, og 156 søfolk er gidsler. Heraf de seks søfolk, der blev kidnappet fra den danske coaster Leopard. De seks har været gidsler i et år og ni måneder.
/ritzau/