Før du tager ud på regionens skadestuer, skal du nu først ringe og aftale en tid.
Fra i dag er det ikke længere muligt at troppe uanmeldt op på regionens skadestuer. Som borger i Region Sjælland skal man nemlig nu først ringe til en akuttelefon og aftale en tid, hvis sygeplejersken i den anden ende vel at mærke mener, at man bør tilses akut.
Det er nemlig sygeplejerskens opgave at vurdere, om det rigtige behandlingstilbud er på skadestuen eller i stedet hos egen læge, på sygehuset eller vagtlægen.
Ordningen skal dog ses som en service til borgerne, der med ordningen også kan få oplyst, om der er ventetid på den nærmeste skadestue, understreger chefkonsulent i Region Sjælland Karen Lise Østergaard.
- Vi vil gerne øge servicen for de borgere, der er kommet til skade. Derfor handler det både om at give borgerne et kvalificeret bud på, hvor de bedst kan blive behandlet, og om at gøre servicen i forhold til ventetiden bedre, siger hun.
Karen Lise Østergaard erkender dog, at der med en sådan ordning kan ske fejlskøn, hvor patienter, der skulle være tilset akut, bliver opfordret til at vente og opsøge egen læge dagen efter. Men hun understreger, at hun er meget tryg ved ordningen, og at det er meget erfarne behandlersygeplejersker, der passer telefonen.
- Man kan selvfølgelig aldrig gardere sig mod, at der sker fejl. Men som udgangspunkt er vores politik, at hvis der er det mindste tvivl om, hvad der er galt med patienten, og hvor alvorligt det er, så beder vi dem om at komme ind, siger Karen Lise Østergaard.
Ordningen med akuttelefonen er endnu ikke landsdækkende. Region Midtjylland har været i gang i et stykke tid, og har ifølge Karen Lise Østergaard gode erfaringer med den. For eksempel peger hun på, at mange patienter kan afsluttes i telefonen, så de ikke behøver at komme ind, men kan nøjes med et godt råd eller et besøg hos deres egen praktiserende læge.
Akuttelefonen har telenummer 70 15 07 08. Du kan læse mere om denher.