Somaliske pirater er så stækket, at deres evne til at kapre skibe fremover vil afhænge af, om de formår at ændre taktik. Det skriver Forsvarets Efterretningstjeneste i en ny trusselsvurdering.
- Det er meget sandsynligt, at de somaliske piraters fremtidige evne til at kapre skibe vil afhænge af, om de formår at ændre deres fremgangsmåde til at imødegå rederiernes forholdsregler og forskellig lande og koalitioners antipiratoperationer, skriver FE.
Rederierne bevæbner i stor stil handelsskibene og krigsskibene i antipiratindsatsen, og det har været med til at holde piraternes aktiviteter i ave.
Sydvestmonsunen er ved at være ovre, og piraterne kan igen komme på havet. Men FE vurderer, at de kun råder over et meget begrænset antal fartøjer, de kan bruge som moderskibe for at komme længere ud på havet i jagten på skibe.
Piraterne vil derfor fra slutningen af september sætte ind med mindre, åbne fartøjer fra kendte piratlejre i den centrale del af Somalias østkyst, og aktionerne vil være begrænset til Somali-bassinet.
Heller ikke i Adenbugten og den sydlige del af Rødehavet samt Bab el-Mandeb-strædet har der været kendte pirataktiviteter i august. Det var ellers i det område, piraterne var på jagt efter skibe under sydvestmonsunen i både 2011 og 2010.
Samme udvikling er set i Det Arabiske Hav og Oman-Bugten. Det er dog et område, som vil være højt prioriteret af piraterne, når vejret igen tillader det.
- Piraternes aktiviteter vil afhænge af deres succes med at kapre større moderskibe til operationer i dette område, hedder det i vurderingen fra Forsvarets Efterretningstjeneste.
Derimod er piraternes hærgen ved Vestafrika steget voldsomt. I august var der fem tilfælde af sørøveri. Pirater kaprer tankskibe, tømmer dem for lasten og løslader dem igen efter få dage.
I hele 2012 har der været 40 angreb på handelsskibe i Guineabugten ved Vestafrikas kyst. 19 skibe er blevet bordet og otte kapret. I alt har 168 søfolk været taget som gidsler, og to har mistet livet.
/ritzau/