Nakskov-attraktionen klar til skrotning ved tidligere stålskibsværft.
I det stille vejr gik bugseringen af den russiske ubåd U-359 fra Nakskov til den sidste station i Frederikshavn hurtigere end ventet.
Søndag morgen klokken 06.35 gled bugserbåden Westsund med ubåden på slæb ind gennem ydermolerne i Frederikshavn, cirka 30 timer efter at bugseringen startede fra Nakskov fredag eftermiddag. Og efter endnu et par timer var ubåden fortøjet ved Pier 6 i Frederikshavn, det tidligere Ørskovs Stålskibsværft, hvor ubådens godt 1.000 tons skal omdannes til gammelt jern. Det er et firma i Bjerringbro der har købt ubåden til skrotning for 1,2 millioner kroner, hvortil kommer udgifterne til bugsering.
Bugseringen forløb helt uden problemer inden om Samsø og Læsø og så tæt på den jyske østkyst som muligt. Ubåden passerede Storebæltsbroen lige efter midnat natten til lørdag, og lørdag morgen ved 6.30-tiden lå den vest for Samsø- ved 15-tiden var bugseringen nået rundt om Djursland og lørdag ved 21.30-tiden lå Westsund med sit slæb på højde med Limfjorden.
Bugseringen foregik med en fart af bare fire-fem knob i timen.
Blandt de første til at modtage ubåden på kajen i Frederikshavn var Poul Clausen, tidligere direktør i Ubådsfonden, som for 10 år siden ville flytte hele projektet til Frederikshavn. Men da fonden skyldte kommunen penge, blev det ikke til noget.
Før nu. Og nu skal lyser bare slukkes...