NYKØBING: Om det er i ældreplejen, psykiatrien eller på hospitalerne, så arbejder sygeplejersker og sosu-assistenter ofte tæt sammen. Nogle gange har de hver deres opgaver, andre gange overlapper opgaverne med at pleje og give omsorg til borgere.
Alligevel er det ikke et samarbejde, der fylder meget i løbet af studietiden. Men det ønsker SOSU Nykøbing Falster og Professionshøjskolen Absalon at lave om på. Sammen har undervisere fra begge uddannelsesinstitutioner udviklet undervisningsdage, hvor studerende mødes og øver sig på det samarbejde, de vil opleve, når de kommer ud på arbejdsmarkedet.
Det er første gang de to uddannelsesinstitutioner samarbejder om et undervisningsforløb og der er høje forventninger til resultaterne. Underviserne fra de to uddannelsesinstitutioner har ad flere omgange mødtes for at udvikle materiale og planlægge forløbet.
- Visionen for "Simulation i samspil" er at højne niveauet for både grundlæggende og kompleks sygepleje hos eleverne og de studerende og sætte fokus på det tværprofessionelle samarbejde, nye relationer og øget faglighed, forklarer underviser på SOSU Nykøbing Falster Sofie Kronstrand.
Behandlingen af "Bent"
Hen over tre dage er 30 studerende blevet præsenteret for en baggrundshistorie og for personaer, der er udarbejdet specifikt til temadagene af undervisere fra begge uddannelsesinstitutioner.
Sofie Kronstrand, underviser, SOSU Nykøbing FalsterMange elever oplever, at det er svært at koble praksis på teori. Vi har desværre ikke et plejehjem her på studiet, hvor de kan træne. Det her er det tætteste, vi kommer på den virkelige verden.
Hovedpersonen er den ældre herre, Bent, som har behov for hjemmehjælp og senere hospitalsindlæggelse. Igennem simulationsøvelser i særligt indrettede simulationsrum skal eleverne fra SOSU-skolen og de studerende fra sygeplejerskeuddannelsen i samarbejde finde frem til, hvordan de bedst kan yde den korrekte støtte og behandling for Bent med hver deres fagligheder.
Hver dag bliver arbejdet med casen sværere og mere kompleks, da underviserne lægger flere faktorer ind, som eleverne skal arbejde med. Eleverne skal også optage film undervejs, som de får feedback på fra underviserne.
- Mange elever oplever, at det er svært at koble praksis på teori. Vi har desværre ikke et plejehjem her på studiet, hvor de kan træne. Det her er det tætteste, vi kommer på den virkelige verden, siger Sofie Kronstrand.
Virkeligheden set fra den anden side
Fordelen ved træningen er, at eleverne kan opleve verden fra den anden side - for en stund. For eksempel prøvede Christine Lehd Kondrup, der læser til sosu-assistent, at have sygeplejerskens opgaver på sig under en opgave.
Dania Mustafa Hatem Al Naimi, sygeplejestuderende, AbsalonVi har virkelig lært at tænke sygeplejeprocessen ind og reflektere over, hvad vi selv oplevede. Ved at prøve at være patient fandt jeg ud af, hvad jeg virkelig skal tænke over som sundhedsperson.
Og Dania Mustafa Hatem Al Naimi, der læser til sygeplejerske, oplevede at være patienten, der skulle håndteres og være i kontakt med sundhedsvæsenet i en sårbar situation.
- Vi har virkelig lært at tænke sygeplejeprocessen ind og reflektere over, hvad vi selv oplevede. Ved at prøve at være patient fandt jeg ud af, hvad jeg virkelig skal tænke over som sundhedsperson, siger Dania.
De er blevet bevidste om, at studierne på sin vis er forskellige, men at mange opgaver stort set er ens.
- Vi er nok blevet mere indforståede med hinandens opgaver, siger Christine Lehd Kondrup, der tilføjer, at hun kender flere - sig selv inklusive, som er nysgerrig på at udvide sosu-assistentuddannelsen med en overbygning til enten sygeplejerske eller fysioterapeut. Og at det er den rigtige beslutning for hende har øvelsen kun bekræftet.