LOLLAND: - Egentlig siger man, at man gerne skal have en nødopsparing til pludseligt opståede udgifter på tre månedslønninger.
Lolland Kommunes økonomivejleder Per Rasmussen løfter sigende øjenbrynene, mens Folketidendes journalist nærmest ser helt paf ud og begynder at regne som en gal oppe i hovedet.
- Bare rolig, det har min kone heller ikke, griner Per.
Per Rasmussen er den nye økonomivejleder i kommunen, der har haft en sådan siden 2020. For fire måneder siden overtog Per jobbet, og borgerne kan træffe ham i Rådgivningscafeen en gang om måneden i henholdsvis Maribo, Nakskov og Rødby.
Vil foregribe problemerne
Men nu indbyder kommunen også til en række workshops, hvor Per vil lære borgere i kommunen, der kunne have brug for det, at styre deres privatøkonomi. Her kan der være tale om både SKAT, budgetlægning, hvordan man bruger betalingsserviceappen og meget andet.
- Vi ville gerne komme lidt bredere ud end vores vanlige målgruppe i Center for Social Service - som er de socialt udsatte borgere, forklarer Per Rasmussen om tilbuddet, der er til alle borgere med behov for at lære om privatøkonomi.
Rådgivning om privatøkonomi
Lolland Kommunes økonomivejleder Per Rasmussen kan træffes i:
- Rådgivningscaféen i Lolland Kommune har åben økonomisk rådgivning i ugerne: 22, 27, 31, 36, 40, 44 og 48, hvor man blot kan møde op i Rådgivningscaféens åbningstid i Maribo, Nakskov eller Rødby.
- Rådgivningscaféen har åbent på Nakskov Bibliotek torsdage mellem klokken 10 og 15, på Maribo Sundhedscenter mandage mellem klokken 10-15, og på Rusmiddelcentret i Rødby onsdage mellem klokken 10 og 15.
- Der er workshops 30. august og 1. november i Nakskov, 22. september og 23. november i Maribo samt 11. oktober og 8. december i Rødby.
- Tilmelding sker til økonomivejleder Per Rasmussen på 20552959 eller prasm@lolland.dk
- Fokus hos os har været at forebygge og foregribe, i stedet for at vi skal hjælpe, når problemerne allerede er opstået, fortæller teamkoordinator hos Center for Social Service i Lolland Kommune Birgitte Egeberg.
- Næsten alle borgere, vi møder, har problemer med deres økonomi. Så kan vi hjælpe nogen med at få indblik i deres økonomi, og måske undgå at blive sat ud af deres bolig, fordi de har fået styr på deres budget, så synes vi jo, at det har været det hele værd, fortsætter hun.
Birgitte Egeberg, teamkoordinator hos Center for Social Service i Lolland Kommune- Næsten alle borgere, vi møder, har problemer med deres økonomi.
Det er ingen hemmelighed, at der i Lolland Kommune lever mange socialt udsatte borgere med lav indkomst og få ressourcer til at få styr på privatøkonomien. Her har rådgivningscafeen, hvor Per Rasmussen giver gode råd en gang om måneden, allerede vist sig at være til stor hjælp.
- Vi oplever, at mange har haft svært ved at få en struktur på og overblik over, hvad der er vigtigt i forhold til deres økonomi. Så opdager de måske for sent, at de ikke har betalt husleje i to måneder, fordi de betalte noget andet i stedet, og så bliver de sat ud. Og det ville måske godt kunne lade sig gøre, hvis det var sat i system og lagt ind i et budget, fortæller Birgitte Egeberg.
Rødt og grønt kort
På den nye række workshops hen over efteråret kan man lære at få overblik over sin økonomi, styre sin gæld, få råd om forsikringer, få tips og tricks til at få flere penge til sig selv, få viden om SKAT, få viden om netbank og digital post, og få hjælp til gode vaner ved forbrug og indkøb.
Rækken af workshops foregår på både Nakskov Bibliotek, Maribo Sundhedscenter og Rødby Rusmiddelcenter hen over efteråret. Og det kunne virke, som om der er et behov, for tilmeldingerne er allerede begyndt at strømme til, fortæller Per.
Han har en 30-årig baggrund i bank- og realkreditinstitut-verdenen, og kender som sådan meget til deres arbejde. Dermed kan Per vejlede i mangt og meget, og han kan give råd til, hvordan man får sat penge til side, så der kan blive råd til det, man virkelig gerne vil.
- Vi kommer til at sidde med det røde kort og det grønne kort. Hvis du er ude og handle - hvordan styrer du så dine impulskøb?, smiler Per.
Ikke Luksusfælden
Han kommer ikke til at gennemgå det tørre stof som en anden økonomiprofessor. Målet er at give borgerne nogle enkle, jordnære og praktiske tips til, hvordan de kan få privatøkonomien til at hænge bedre sammen. Så der bliver blandt andet tid til at kigge på de apps, der kan hjælpe - blandt andet betalingsserviceapp'en, budgetapps, Spiir (forbrugsstyringsapp, red.) og strømstyringsapps.
- Det kan der jo godt være brug for, når priserne stiger og stiger - mens pengene i hjemmet måske er små, siger Per Rasmussen.
Han vil forsøge at tilpasse programmet på de enkelte workshops, så de passer til deltagernes udfordringer, og sidst på året vil forskudsopgørelsen være helt naturlig at tage op.
- Det kan også bare være rådgivning i at få ændret sine vaner og bare få gjort tingene på en lidt anden måde, siger Per, der dog ikke vil beskrive sig selv som Lolland Kommunes svar på Luksusfælden.
- Det her handler jo om lidt af det modsatte. Det handler om at give luft i økonomien til det, man gerne vil.
- Per kommer jo ikke ind og redder nogens økonomi. Det er ikke det, han kan. Men han kan hjælpe borgerne med at få fokus flyttet og hjælpe dem til at forstå, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre, forklarer Birgitte Egeberg.
Alle borgere i Lolland Kommune kan deltage i de nye privatøkonomiske workshops. Man kan læse mere om dem på kommunens hjemmeside: www.lolland.dk/rc