Opgraderingen af Lollandsbanens gamle tog er forsinket, så der går lang tid, før de kan køre til Nykøbing.
LOLLAND-FALSTER Det bliver formentlig først i oktober 2023, at Banedanmark har fået opgraderet Lollandsbanens gamle IC2-togsæt, så de kan køre ind på Nykøbing Station. Dermed vil passagererne på masser af afgange skulle skifte tog i Grænge i lang tid endnu.
Det fremgår af en statusrapport for det signalprogram, der har skabt problemet - en rapport, som Banedanmark har udarbejdet i november, og som Folketingets finansudvalg blev præsenteret for i januar. Her står der på side 3 i den 44 sider lange rapport:
"Der er opstået forsinkelser i arbejdet med Lokaltogs IC2 og deres lokomotiver", og af rapporten fremgår det, at Lollandsbanens 13 tog skulle have været klar i midten af juli 2023, men at det altså er risiko for, at det først bliver i oktober 2023.
"Planen for IC2 er pt. under pres", står der i rapporten, hvor Banedanmark også skriver, at det er meget sandsynligt - 60-100 procent - at forsinkelsen bliver en realitet. Forsinkelserne søges dog "mitigeret" - altså formildet.
Har ikke indflydelse
Hos Lokaltog henholder man sig til den oprindelige tidsplan.
"Det er Banedanmarks og signalprogrammets udstyr, der skal indbygges i togene. Det arbejde skal udføres af Banedanmarks leverandører, så Lokaltog har ikke indflydelse på, hvornår det bliver gjort, men ifølge de aftaler, der er indgået, så vil de ombyggede IC2-tog være klar i løbet af første halvår 2023", skriver Lokaltogs driftsdirektør, Mie Rajcic, til Folketidende.
I december 2021 blev et nyt signalsystem kaldet ETCS taget i brug på Nykøbing Station.
Da Lollandsbanens gamle IC2-tog ikke er udstyret med ETCS, kan de ikke køre ind på stationen.
For at lappe på problemet har Lokaltog lejet tre Desiro-togsæt til Lollandsbanen, men de tre togsæt rækker ikke til at køre alle afgangene.
Lokaltog oplyser således, at der på hverdage er 35 afgange fra Nakskov mod Nykøbing og 35 afgange den anden vej. Ud af de i alt 70 ture køres de 30 med de lejede tog, som kører direkte, mens der på 40 af afgangene køres med de gamle tog, hvorfor der er skift i Grænge.
Det er det sædvanlige
SF's transportordfører, den lokale Anne Valentina Berthelsen, er ikke overrasket over meldingen om, at opgraderingen af Lollandsbanen ventes at blive forsinket.
- Det er jo det sædvanlige med signalsystemet! Men det er trods alt en mindre forsinkelse, så det må vi nok affinde os med. Men vi holder nøje øje med, hvor mange forsinkelser og fordyrelser vi må stå model til, siger hun og tilføjer, at det nye signalsystem er en nødvendighed.
- Der er ikke noget at gøre: Vi skal have det signalsystem, som kommer til at gøre rigtig meget godt for at mindske forsinkelser. Men indtil da er det en pestilens, fordi Banedanmark har taget munden for fuld og kastet for mange bolde op i luften på samme tid, siger hun og forklarer, at problemerne blandt andet bunder i, at Banedanmark mangler visse højtspecialiserede medarbejdere.
Derfor er det formentlig også begrænset, hvad Banedanmark kan gøre for at mildne forsinkelsen, spår hun.