Annonce
Femern

SPECIELLE DONKRAFTE PRØVET AF PÅ TEST-TUNNEL

Under mandagens test blev der kun brugt 12 tons tryk på de store donkrafte. Foto: Femern A/S
Specialbyggede donkrafte skal skubbe tunnelelementer af produktionslinjen, og i mandags blev de første af slagsen prøvet af på et test-element.

RØDBYHAVN: I mandags blev enorme specialbyggede donkrafte for første gang taget i brug på Femern-byggepladsen.

I starten af juli blev den første prøvestøbning af et segment til Femern Bælt-tunnelens elementer foretaget på byggepladsen ved Rødbyhavn. Som næste skridt skulle det færdige prøvesegment skubbes videre på forsøgslinjen for at gøre plads til det næste segment.

De jacks, vi anvender, er specielt udviklet til Femern-projektet, og derfor er det vigtigt at afprøve, hvor godt de fungerer i praksis

Foteini Karakatsani, produktionskoordinator Femern A/S

Denne del af støbeprocessen sker ved hjælp af schweiziske specialbyggede donkrafte eller jacks, der kan skubbe med flere hundrede tons tryk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en central del af produktionsmetoden, som vi afprøver nu. Vi skal have skubbet de færdige segmenter præcist fremad, så der er plads til det næste i rækken. De jacks, vi anvender, er specielt udviklet til Femern-projektet, og derfor er det vigtigt at afprøve, hvor godt de fungerer i praksis, siger produktionskoordinator, Foteini Karakatsani, Femern A/S.

Glider på slæder

I fabrikken glider elementerne på slæder over skinner, der er beklædt med en særlig epoxy for at minimere friktionen. Alligevel kræver det enorme kræfter at skubbe beton-elementerne fremad. Et færdigt tunnelelement er 217 meter langt og vejer over 73.000 tons.

Derfor vil hver produktionslinje have seks sæt jacks, der til sammen kan skubbe med næsten 4.000 tons tryk. Ved at justere kraften på de enkelte donkrafte kan operatørerne styre tunnelelementet til højre og venstre og føre det præcist gennem produktionshallen.

På det meget mindre prøvesegment, blev der dog kun brugt beskedne 12 tons tryk, og operationen tog derfor flere timer omhyggeligt arbejde. I de kommende måneder vil tunnelkonsortiet FLC analysere på donkraftenes effekt, og betonkonstruktionen for at sikre, at den lever op til kvalitetskravene. Det sker blandt andet ved hjælp af boreprøver.

- Den første prøvestøbning er nu overstået, og vi har lært meget af processen. Selv med måneders planlægning så giver en rigtig test masser af nyttig data, som vi nu vil bruge til at optimere arbejdet frem mod næste støbning i efteråret, forklarer Foteini Karakatsani.

Det støbte test-element til Femerntunnelen indeholder kun to huller til jernbaner og er uden de seks vognbaner og servicetunnel. Foto: Femern A/S
  • Under mandagens test blev der kun brugt 12 tons tryk på de store donkrafte. Foto: Femern A/S
  • Det støbte test-element til Femerntunnelen indeholder kun to huller til jernbaner og er uden de seks vognbaner og servicetunnel. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier